واکنش کربنات کلسیم با اسید

صفحه اصلی>بلاگ>واکنش کربنات کلسیم با اسید

واکنش کربنات کلسیم با اسید

واکنش کربنات کلسیم با اسید ها

واکنش کربنات کلسیم با اسید ها در شیمی یک واکنش مهم است زیرا کربنات کلسیم ماده ای قلیایی و بسیار فراوان می باشد که در زندگی روزمره ما نیز به وفور یافت می شود. اصولا واکنش مواد قلیایی و اسیدی در شیمی اهمیت دارد زیرا در اثر این واکنش ، مواد دخیل در واکنش خنثی می شوند و مواد جدیدی تشکیل می گردد. واکنش کلسیم کربنات با اسید در بخش های صنعتی گوناگونی مانند کشاورزی و باغداری ، تصفیه آب آشامیدنی و استخر های شنا ، تولید مواد شیمیایی مختلف ، تولید نمک های متفاوت و … کاربرد دارد. واکنش کربنات کلسیم با اسید سولفوریک ، واکنش کلسیم کربنات با اسید معده ، واکنش کربنات کلسیم با سرکه و واکنش کربنات کلسیم با اسید نیتریک از جمله مهم ترین واکنش های اسید و باز در شیمی هستند که توجه زیادی به آن می شود. در این مطلب برخی از انواع واکنش اسید و باز مربوط به کلسیم کربنات را توضیح می دهیم.

کربنات کلسیم یا همان سنگ آهک دارای فرمول شیمیایی CaCO3 است و برای انجام واکنش های آن با اسید بهتر است از حالت پودری استفاده شود. واکنش اسید با کربنات کلسیم به دلیل ویژگی های خاصی که دارد همیشه مورد توجه مقاطع مختلف تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان است. واکنش اسید با کربنات کلسیم سبب خنثی شدن آنها و تولید نمک های غیر یونی مختلف و نیز تولید آب می شود.

واکنش کربنات کلسیم و اسید در کشاورزی بسیار مهم است چون معمولا خاک زمین های کشاورزی حاوی مقادیر زیادی آهک و کلسیم کربنات بوده و همین موضوع موجب کاهش رشد گیاهان و صدمه زدن به کیفیت و کمیت محصولات می شود. به همین علت از کود های کشاورزی اسیدی که حاوی اسید سولفوریک و دیگر انواع اسید ها هستند استفاده می کنند تا پی اچ خاک تنظیم شود. در تولید بسیاری از محصولات مختلف مانند لاستیک ، پلیمر ها و همچنین رسوب زدایی لوله های آب و دیگ های بخار نیز از این واکنش اسید و باز استفاده می کنند.

واکنش کربنات کلسیم با اسید سولفوریک

اسید سولفوریک فراوان ترین اسید تولید شده در صنایع و همچنین یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی در جهان است. معادله واکنش اسید سولفوریک با کربنات کلسیم به صورت زیر می باشد:

CaCO3 + H2SO4 -> CaSO4 + CO2 + H2O

واکنش کلسیم کربنات با هیدروکلریک اسید

واکنش کلسیم کربنات با اسید معده همیشه یکی از سوالات مهم مقاطع تحصیلی و افراد جامعه بوده است زیرا مستقیما تاثیر مواد قلیایی و آهکی را بر سلامت انسان نشان می دهد. واکنش کربنات کلسیم با اسید کلریدریک یکی از روش های رایج برای درمان رفلاکس معده و سوزش سر دل است و داروهایی که برای این منظور بکار می روند ، از کلسیم کربنات خوراکی تولید می شود. معادله خنثی سازی هیدروکلریک اسید به شرح زیر است:

CaCO3 + HCl -> CaCl2 + CO2 + H2O

واکنش کربنات کلسیم با سرکه

واکنش اسید استیک یا جوهر سرکه با کربنات کلسیم از نظر کاربرد آن به عنوان نگهدارنده در تولید محصولات خوراکی مهم است. استیک اسید بر خلاف بسیاری دیگر از اسید ها ، به روش بیولوژیک تولید می شود. معادله واکنش اسید استیک با کربنات کلسیم به این صورت است:

CaCO3 + 2CH3COOH -> Ca(CH3COO)2 + H2O + CO2

واکنش نیتریک اسید با کربنات کلسیم

واکنش کربنات کلسیم با اسید نیتریک در اتمسفر کره زمین اهمیت دارد. این واکنش یک معادله ناهمگون است و معادله آن به این شرح:

CaCO3 + 2HNO3 → Ca(NO3)2 + CO2 + H2O

4.4/5 - (16 امتیاز)
2021-03-06T13:07:16-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button