کاربرد آهک در تولید کاشی و سرامیک و لعاب سازی

صفحه اصلی>بلاگ>کاربرد آهک در تولید کاشی و سرامیک و لعاب سازی

کاربرد آهک در تولید کاشی و سرامیک و لعاب سازی

آهک در تولید کاشی و سرامیک و لعاب سازی کاربرد بسیار گسترده و مهمی دارد و از ماده اولیه اصلی در تولید این محصولات محسوب می شود. آهک ماده معدی و شیمیایی بسیار پر کاربردی است که در طیف گسترده ای از صنایع و مشاغل از امور ساختمانی تا تولید دارو بکار می رود. کاربرد آهک در تولید کاشی و سرامیک و لعاب سازی مزیت های فوق العاده‌ی مختلفی از جمله کاهش هزینه های تولید ، افزایش مقاومت فشاری و کاهش دما و سختی ذوب مواد اولیه به همراه دارد.

 

فواید کاربرد آهک در تولید کاشی و سرامیک و لعاب سازی

استفاده از لعاب در تولید کاشی و سرامیک و ظروف به هزاران سال قبل باز می گردد. لعاب می تواند علاوه بر ایجاد یک ظاهری شیشه ای و براق بر روی سطح ظروف و سرامیک ، همچنین سبب تقویت آن در برابر فشار و ضربه شود. برای تولید لعاب از مواد معدنی مختلفی همچون کوارتز ، کائولن ، فلدسپات ، اکسید سرب و کربنات کلسیم استفاده می کنند. ماده اصلی تولید لعاب و سرامیک کربنات کلسیم است که به منظور بهبود ویژگی های آن ، باید فرایند گرما دهی روی آن انجام شود تا به آهک خالص با فرمول اکسید کلسیم تبدیل گردد. اکسید کلسیم یا آهک زنده بر خلاف کربنات کلسیم معدنی ، فاقد ناخالصی های مختلف است و همچنین منبع اصلی تامین کلسیم کاشی و سرامیک می باشد.

در حال حاضر بیش از نود درصد محتویات لعاب و سرامیک را در کارخانجات تولیدی از کربنات کلسیم و آهک تامین می کنند. این مواد بسیار ارزان قیمت و در دسترس هستند و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی فوق العاده ای دارند که موجب می شود علاوه بر کاهش هزینه مواد اولیه ، همچنین هزینه‌ی انرژی برای ذوب مواد کاهش یابد. از طرفی مشخصات شیمیایی و مکانیکی سرامیک و لعاب را هم تقویت می کند. آهک یک ماده قلیایی است و بکارگیری آن در لعاب سازی ، از کاشی و سرامیک در برابر مواد اسیدی محافظت می کند. آهک چسبندگی زیادی دارد و مقاومت کاشی و سرامیک و ظروف لعابی را در برابر فشار افزایش می دهد. بعضی از فواید مصرف آهک اکسید کلسیم در تولید محصولات لعابی و سرامیکی عبارتند از:

  • بعنوان کمک ذوب برای افزایش راحتی تولید و کاهش هزینه
  • مقاومت در برابرتنش های حرارتی
  • افزایش قدرت جذب آب خمیر سرامیک
  • بهبود مقاومت در برابر فشار های وارده
  • جلوگیری از کج شدن کاشی و ظروف

 

چه نوع آهکی در تولید سرامیک و لعاب کاربرد دارد؟

برای استفاده در این صنعت می توان از آهک خام و پخته شده استفاده نمود. هر کدام از این محصولات دارای ویژگی ها و مشخصات خاص خود هستند. آهک خام یا همان کربنات کلسیم مورد استفاده در تولید کاشی و سرامیک و لعاب سازی باید دارای دانه بندی بسیار ریز و میکرونیزه باشد. اندازه ذرات این محصول با واحدی به نام مش اندازه گیری می شود و سایز میکرونیزه به صورت کربنات کلسیم میکرونیزه مش 200 – 400 – 800 – 1500 و 2500 عرضه می گردد. آهک پخته شده هم که با نام آهک زنده معروف است ، دارای فرمول شیمیایی اکسید کلسیم بوده و باید به خوبی آسیب شود و به صورت پودر آهک میکرونیزه مورد استفاده قرار گیرد.

 

خرید آهک لعاب و سرامیک سازی

کارخانه آهک پارس شیمی بزرگترین تولید کننده آهک خام و دیگر انواع آهک از جمله آهک زنده ، آهک هیدراته ، آهک شکفته و پودر سنگ می باشد. این مجموعه به صورت اختصاصی آهک مورد استفاده در تولید کاشی و سرامیک و لعاب سازی را تولید نموده و در اختیار فعالان این صنعت قرار می دهد. برای خرید آهک لعاب سازی و یا اطلاع از قیمت این محصول با بخش بازرگانی کارخانه آهک پارس شیمی تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
2021-10-13T09:49:06+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button