سنگ آهک و سنگ مرمر را چطور تشخیص دهیم

صفحه اصلی>بلاگ>سنگ آهک و سنگ مرمر را چطور تشخیص دهیم

سنگ آهک و سنگ مرمر را چطور تشخیص دهیم

تفاوت سنگ آهک و سنگ مرمر

سنگ آهک و سنگ مرمر هر از جمله سنگ های کربناته هستند. سنگ های کربناته که در دسته سنگ های رسوبی یا دگرگونی قرار می گیرند ، بخش زیادی از پوسته کره زمین را تشکیل داده اند. سنگ آهک یک سنگ رسوبی است که از رسوب گل و لای، ماسه و پوسته جانوران سخت پوست نظیر مرجان ها ، خرچنگ ها ، حلزون ها و پلانگتون ها در اقیانوس ها و دریاها و فشرده شدن آنها در طی صدها هزار سال تشکیل می شود. بدلیل اینکه سنگ آهک از ذرات فسیل شده بوجود آمده است، حالت متخلخل دارد و همچنین ممکن است ناخالصی های مختلفی نظیر سیلیس، خاک رس، سیلت و ماسه در آن وجود داشته باشد. سنگ آهک رنگ های زیادی دارد و ممکن است ساختار آن به صورت کریستالی، آواری، دانه ای یا حجیم باشد. سنگ آهک کاربرد های متعددی در تولید سیمان ، ملات و مصالح ساختمانی نظیر شیشه ، سرامیک و آهک هیدراته دارد. همچنین در کشاورزی ، تثبیت خاک ، تولید کاغذ ، تصفیه آب و فاضلاب و صنعت نفت هم بکار می رود.

از سوی دیگر، سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی حاصل از تبدیل سنگ آهک به مرمریت در طی فرآیند توده ای و فشرده شدن است. گاهی اوقات در طبیعت به دلیل فشار زیاد و گرمای آب، سنگ آهک گرم و فشرده می شود که باعث تبلور مجدد دانه ها می گردد. این فرایند ، دگرگونی نام دارد. سنگ مرمر به دلیل ناخالصی های معدنی که در سنگ آهک وجود دارد، به رنگ های مختلفی تشکیل می گردد. کاربرد سنگ مرمر در نماسازی ساختمان ها و مجسمه سازی است و نسبت به سنگ آهک ، کمیاب می باشد.

 

مقایسه سنگ آهک و سنگ مرمر

با وجود اینکه سنگ آهک و سنگ مرمر هر دو از خانواده سنگ های کربنات کلسیم هستند اما از نظر ظاهر، ترکیب و کاربرد تفاوت زیادی با هم دارند که در ادامه به آن می پردازیم:

زمین شناسی | Geological

سنگ آهک، یک سنگ رسوبی تشکیل شده از صدف، ماسه و فسیل ها در طی میلیون ها سال است. زمانی که سنگ آهک تحت گرما و فشار بالایی در زیر زمین قرار بگیرد به سنگ مرمر تبدیل شود که یک سنگ دگرگونی است. به دلیل همین گرما و فشار طبیعی زیاد است که سنگ مرمر دوباره متبلور می شود و سخت تر و متراکم تر از سنگ آهک می شود.

ظاهر و زیبایی شناسی | Appearance

مرمر و سنگ آهک با وجود منشأ و ترکیب مشابه ، به آسانی و با چشم غیر مسلح قابل تشخیص هستند. سنگ آهک معمولاً با رنگ هایی مانند خاکستری، قهوه‌ای مایل به زرد یا قهوه‌ای ایجاد می شود و آثاری از فسیل‌ها و صدف‌ها بر روی آن وجود دارد در حالی که سنگ مرمر در رنگ‌های بسیار بیشتری از سفید تا سیاه وجود دارد و رنگ های مختلفی نظیر صورتی، برنزه، خاکستری، قرمز، آبی و سبز دارد. همچنین به دلیل وجود مواد معدنی مختلف گیر افتاده در آن ، رگه های زیبایی هم در آن قابل مشاهده است.

سختی و چگالی | Hardness and Density

سنگ مرمر کمی سخت تر و چگال تر از سنگ آهک است، اما هر دو ، مقیاس سختی بسیار پایینی نسبت به سنگ گرانیت دارند، سنگ آهک در مقیاس Mohs معمولاً در حدود 3 است در حالی که سنگ مرمر بین 3 و 4 سختی دارد. دلیل سختی بیشتر سنگ مرمر ، فشاری است که در زیر زمین در معرض آن قرار می‌گیرد. سنگ مرمر نسبت به سنگ آهک کمی فشرده‌تر و متخلخل‌تر است.

قیمت و هزینه | Costs

قیمت سنگ مرمر و سنگ آهک می تواند به میزان زیادی بر اساس رنگ، منبع و نوع سنگ متفاوت باشد. سنگ آهک نسبت به دیگر سنگ ها ارزان تر است زیرا بسیار فراوان و در دسترس می باشد و کار با آن آسان است، در حالی که سنگ مرمر گران قیمت است و بیشتر برای امور تزئینی و زیبایی بکار می رود.

3.3/5 - (3 امتیاز)
2021-11-29T10:28:20-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button