نقش کربنات کلسیم در درمان سوزش سر معده

صفحه اصلی>بلاگ>نقش کربنات کلسیم در درمان سوزش سر معده

نقش کربنات کلسیم در درمان سوزش سر معده

سوزش سر معده (به انگلیسی Heartburn) یک مشکل آزار دهنده ولی شایع است. بر اساس تحقیقات انجام شده و تخمین های موجود ، یک نفر از هر 5 نفر ، حداقل یکبار در ماه دچار سوزش سر دل می شود. روش اصلی درمان سوزش سر دل ، مصرف داروهای آنتی اسید برای تسکین حس ناراحت کننده آن است. داروهای آنتی اسید به دلیل خاصیت قوی قلیایی که دارند ، اسید اضافی معده را که وارد مری می شود خنثی می کنند.

سوزش سر دل در قفسه سینه و از بالای معده ایجاد می شود و گاهی تا زیر گلو ادامه پیدا می کند. این سوزش معمولا بعد از خوردن غذای های حاوی ادویه جات و مواد محرک ، عصر ها ، هنگام دراز کشیدن یا خم شدن تشدید می گردد. سوزش سر معده که هر از گاهی ایجاد می شود را می توان با تغییر در شیوه زندگی و غذا خوردن و مصرف داروهای بدون نسخه نظیر آنتی اسید ها کنترل کرد. اما اگر سوزش سر دل که به صورت مکرر و دائمی باشد و در زندگی روزانه فرد تداخل ایجاد می کند ممکن است نشانه بیماری جدی تری باشد و باید به پزشک گوارش مراجعه نمود.

 

نقش کربنات کلسیم در درمان سوزش سر معده

استفاده از کربنات کلسیم به عنوان یک ماده ارگانیک مفید برای درمان سوزش سر معده دارای سابقه بیش از 90 سال است و داروی آنتی اسید شماره یک در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. کلسیم کربنات یک ماده معدنی است که با نام سنگ آهک هم شناخته می شود. این ترکیب ، خاصیت قلیایی دارد و به دلیل اینکه حاوی کلسیم است ، برای بدن ما مفید می باشد. کربنات کلسیم قادر است در عرض چند ثانیه اسید اضافی معده را خنثی کند. کلسیم کربنات علاوه برای اینکه در داروهای آنتی اسید استفاده می شود ، در تولید قرص ها و مکمل های کلسیم ، خمیر دندان و تهیه خوراکی هایی مثل بیکینگ پودر و برخی خمیر ها هم کاربرد دارد. این ماده علاوه بر کمک به درمان سوزش سر دل ، سوء هاضمه ، رفلاکس معده و ترش کردن معده ، همچنین در تولید داروهای ضد پوکی استخوان به عنوان مکمل کلسیمی مصرف می شود.

اما چگونه کربنات کلسیم برای درمان سوزش سر دل موثر است؟ درد و سوزش ناشی از رفلاکس اسید معده به دلیل ورود مواد اسید معده به داخل مری بروز می کند. به دلیل تاثیری که اسید بر پوشش داخلی مخاط مری دارد ، فرد سوزشی را سر معده خود احساس می کند. چنانچه مشکل رفلاکس معده برای مدت طولانی درمان نشود ، می تواند به مخاط داخلی مری صدمه بزند. داروهای جویدنی با سرعت بیشتری تاثیر می کنند و تقریبا تاثیر آنی در رفع سوزش معده دارند. داروهای بلعیدنی معمولا بعد از یک ساعت کار خود را آغاز می کنند.

 

روش مصرف کربنات کلسیم 

داروهای آنتی اسید برای درمان سوزش سر معده ، خوراکی هستند و باید از طریق دهان مصرف گردند. برخی از این داروها ، جویدنی هستند و بعضی دیگر باید به صورت کامل بلعیده شود. همچنین انواع شربت معده هم وجود دارد که پیش مصرف باید آن را به خوبی تکان دهید زیرا کربنات کلسیم و ترکیبات آهک در آب نامحلول هستند و ته تشین می شوند. میزان مصرف دارو توسط دکتر معالج تشخیص داده می شود زیرا مصرف زیاد مواد آنتی اسید برای سلامتی مضر است.

آنتی اسید ها برای درمان سوزش بیش از ناحیه شکمی مانند سوزش سر دل ، ناراحتی معده یا سوء هاضمه استفاده می شود و اسید بیش از حد معده را خنثی می کند. کلسیم کربنات ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد از جمله‌ی این داروها می توان به برخی آنتی بیوتیک ها ، داروهای درمان تیروئید و مکمل های آهن اشاره نمود به همین دلیل توصیه می شود از مصرف خود سرانه قرص آنتی اسید و شربت معده خودداری نمایید.

 

منبع علمی:

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-171410/antacid-calcium-carbonate-oral/details

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heartburn/symptoms-causes/syc-20373223

5/5 - (1 امتیاز)
2021-09-12T10:22:21+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button