پودر سنگ و سیمان

صفحه اصلی>بلاگ>پودر سنگ و سیمان

پودر سنگ و سیمان

مخلوط پودر سنگ و سیمان معمولا برای بند کشی کاشی و سرامیک ، تزئین نمای ساختمان و یا ضد آب کردن محل های مرطوب استفاده می شود. این ملات از ترکیب انواع سیمان پرتلند (نوعی سیمان هیدرولیک تهیه شده از پودر کلینکر) و یا سیمان سفید با انواع پودر سنگ نظیر پودر سنگ آهک ، کربنات کلسیم و … به دست می آید. پودر سنگ تهیه شده از برخی کانی های معدنی نظیر آهک دارای خاصیت ضد آب است. از طرفی در تولید سیمان نیز از مقادیر زیادی آهک استفاده می شود که همین عامل سبب ضد آب شدن ملات پودر سنگ و سیمان می گردد و آن را برای استفاده در محیط های مرطوب همچون سرویس های بهداشتی مناسب کرده است.

معمولا مخلوط سیمان سیاه و پودر سنگ برای دیوار کشی استفاده می شود و به منظور افزایش استحکام آن ، مقدار مشخصی ماسه بادی یا ماسه خاکی هم به آن افزوده می شود. اما ملات پودر سنگ با سیمان سفید برای نمای کار استفاده شده و باید کاملا سفید و زیبا باشد به همین خاطر مواد دیگری با آن ترکیب نمی نماییم. این مخلوط برای درزگیری کاشی و سرامیک ، بهترین انتخاب است زیرا هم مانع از نفوذ آب به زیر سرامیک می گردد و هم زیبایی چشم نوازی ایجاد می کند. از جمله موارد مصرف اصلی سیمان و پودر سنگ می توان به چسباندن کاشی و سرامیک حمام و توالت ، بند کشی (به منظور ضد آب شدن و توزیع فشار انبساط و انقباض سطحی) ، تهیه ملات آجر چینی ، نرمه کشی و … اشاره نمود.

پودر سنگ و سیمان

چطور ملات پودر سنگ و سیمان (سفید یا سیاه) را آماده کنیم

تهیه ملات خاک سنگ و سیمان کار مشکلی نیست ولی به علت وجود پودر سنگ در آن ، زمان سفت شدن مخلوط کاهش می یابد. پودر سنگ بر خلاف سیمان ، زمان گیرش پایینی دارد پس باید مقدار ملات را به اندازه کاری که می خواهیم انجام دهیم تنظیم نماییم. در غیر این صورت ممکن است مقداری از مخلوط سفت و بی مصرف شود. تهیه ملات پودر سنگ و سیمان سیاه با ملات سیمان سفید تفاوت دارد. پس از مخلوط کردن خاک سنگ با سیمان سیاه ، مقدار مشخصی ماسه هم با آنها ترکیب می نماییم تا مقاومت مخلوط افزایش یابد. همچنین ظرف تهیه آن می تواند استانبولی و دستگاه مخلوط کن سیمان باشد و یا حتی بر روی خاک آن را آماده نمود. اما در مورد ترکیب سیمان سفید و پودر سنگ ، اولا نباید ماسه یا هر ماده دیگری به آن افزود و دوما باید در داخل یک ظرف تمیز با هم ترکیب شود تا رنگ آن تیره نشود.

نسبت کلیدی در تهیه مخلوط سیمان و خاک سنگ ، نسبت “یک به یک” یا “پنجاه پنجاه” است. این دو ماده را به یک اندازه با هم ترکیب نمایید سپس به مخلوط آنها آب اضافه کنید. اگر قصد اضافه کردن ماسه هم دارید ، مقدار سیمان را نسبت به پودر سنگ افزایش دهید. شل یا سفت بودن ملات بستگی به نوع کار دارد. برای بند کشی معمولا از دوغاب و برای تهیه ملات از مخلوطی سفت تر استفاده می شود.

بهتر است پیش شروع کار ، سیمان و پودر سنگ را الک کنید. این کار سه تاثیر مثبت دارد. اولا مواد درشت و ریگ جدا می شود ، دوما مواد کلوخه نمی شوند و سوما بهتر با هم مخلوط می گردد. این مخلوط را به صورت کپه ای دراورده و وسط آن حفره ای ایجاد نمایید و سپس به مقدار مورد نظر آب در داخل حفره بریزید. این روش برای ترکیب بهتر آب با مواد خشک مناسب است. برای بند کشی موزائیک و سرامیک کف ، ملات شل تری تهیه کنید تا به خوبی به داخل منافذ و حفره ها نفوذ کند. اما برای بند کشی سرامیک و کاشی دیوار باید مخلوط سفت تری فراهم شود که تا زمان خشک شدن از جای خود تکان نخورد. اگر ترکیب بیش از حد شل شد ، به آن سیمان و پودر سنگ اضافه نمایید.

پودر سنگ و سیمان

آموزش بند کشی کاشی و سرامیک

مخلوط پودر سنگ و سیمان سفید بستگی به اندازه محل دارد. برای بند کشی کف ، باید مقدار بیشتری ملات نسبت به فضای خالی بین سرامیک ها تهیه شود زیرا مقداری دوغاب هم بر روی سرامیک ها باقی می ماند که در نهایت با برس یا پارچه پاک خواهد شد. برای این منظور بهتر است جهت هر متر مربع سرامیک کاری ، یک لیتر دوغاب سیمان و پودر سنگ آماده نمایید. بهترین رنگ برای بند کشی سرامیک ، سفید است اما در صورت که تمایل به بندکشی با دیگر رنگ ها را دارید ، می توانید مقداری رنگ متناسب هم به مخلوط اضافه نمایید.

بعد از انجام کاشی کاری ، نوبت به بند کشی می رسد. برای این منظور یک دوغاب شل از مخلوط پودر سنگ و سیمان سفید را تهیه کرده و بوسیله جارو یا تی کشی آن را در تمام فضای زمین پخش نمایید. مدتی طول می کشد تا ملات خشک شود. تا زمان خشک شدن ، بر روی سرامیک و موزائیک رفت و آمد نکنید. معمولا یک روز بعد با استفاده از یک پارچه یا گونی خیس باید شروع به پاک کردن آن نمایید. حتما از گونی خیس استفاده کنید تا سطوح به خوبی پاک شود و سطح ملات بالاتر از سطح سرامیک قرار نگیرد.

4.3/5 - (56 امتیاز)
2020-01-23T09:48:23-01:00

۱۲ Comments

  1. رجبعلی خدادادی فوریه 9, 2021 در 6:30 ب.ظ - پاسخ دادن

    درود بر شما ، ممنون

  2. محمد رحیم محمد زاده مارس 23, 2021 در 7:50 ب.ظ - پاسخ دادن

    ممنون و سپاسگزارم

  3. علی می 9, 2021 در 8:28 ق.ظ - پاسخ دادن

    عالی بود ممنون

  4. فرهود سپتامبر 15, 2021 در 5:50 ب.ظ - پاسخ دادن

    اول روی زیرآب را بپوشانید تا دوغاب وارد مجاری فاضلاب نشود

  5. ناصر سپتامبر 20, 2021 در 7:43 ق.ظ - پاسخ دادن

    سرویش بهداشتی را با مواد شوینده قوی نباید شست. ولی اگه قرارهس که یک سرویس بهداشتی را برای بار بعدی، و بعد از مدتی استفاده کردن، بندکشی و تعمیر کنیم باید قبلش حتما با مایع پودر لباسشویی شسته و چربی زدایی و تمیز و سپس خشک بشه؛ تا ملات بچسبه بِهِش

  6. محمدمهدی علیشاهی اکتبر 4, 2021 در 6:01 ق.ظ - پاسخ دادن

    ممنون کاربردی بود

  7. مهدی اکتبر 6, 2021 در 5:24 ب.ظ - پاسخ دادن

    درود برشما

  8. Sema Yekta آگوست 5, 2022 در 7:57 ق.ظ - پاسخ دادن

    من چند روزه اینترنت رو زیر و رو کردم و دیگه سردرگم شدم.
    مشکل اینه که برای آشپزخانه و زیر کابینتها ترمیم بند کشی خیلی سخته. درست دم اسباب کشی متوجه تغییر رنگ لبه های سرامیک در جایی که کمی آب ریخته بود شدم. یعنی سرامیک آب رو از قسمت بند به خودش می کشه. بعد از خشک شدن، به رنگ اول بر می کرده ولی خدا می دونه زیر سرامیک چقدر نم جمع می شه!!!
    با اینکه روش صحیح، کندن بند کشی قبلیست، اما به موزاییکهای زیر کابینت دست نمی رسه. بنابراین تنها راه چاره همین ریختن دوغاب شل مخلوط پودر سنگ و سیمان سفیده فکر کنم. ولی از اینکه چقدر فایده داره مطمئن نیستم.

    • ج. گ. سپتامبر 17, 2022 در 9:42 ق.ظ - پاسخ دادن

      محلول دوغاب که میگنن ضد آبه منظور اینه که با اب شسته و کنده نمیشه وگرنه سطح متخلل داره و بعد از اینکه اب روش ریخته بشه خیس هم میشه. سرامیک هایی که الان اشپزخانه ما کار شده هم مثل شما اب میکشه زیرش (جنس ارزون قیمت کار شده). در مرحله اول از کفشور استفاده نمیکنیم و از طی برای تمیز کردن استفاده میکنیم. ینی یه بخشی رو اب خالی اسپری میکنیم بعد از گذشت چندثانیه با طی نخی میکشیم روش راحتم پاک میشه.
      در هرصورت مطمین نیستم ولی دارم به استفاده از چسب بتن در تهیه محلول دوغاب فکر میکنم شاید لبه های سرامیک رو اببندی کنه.

  9. فرهاد مارس 11, 2024 در 2:03 ق.ظ - پاسخ دادن

    بسیار عالی و کاربردی بود. خدا خیرتون بده. واسه من که کارم این نیست و خودم سرامیک کف سالن خونم رو دارم میزنم خیلی تاثیر گذار بود. ممنون از اینکه اطلاعاتتون رو در اختیار من نوعی که اطلاع کافی نداریم میگذارید. واستون موفقیت خواستارم. متشکرم

  10. فرهااااد مارس 11, 2024 در 2:08 ق.ظ - پاسخ دادن

    عالی و بسیار کاربردی. مرسی از اطلاعاتتون که در اختیار تازه کارها میزارید. خسته نباشید و موفق و موید باشید

  11. شاهر مارس 17, 2024 در 5:47 ق.ظ - پاسخ دادن

    عزیزان متاسفانه کاشی های که ساختمان سازها استفاده میکنند روی کاشی آنقدر لعاب ضخیم ندارد که مانعی در برابر آب باشد مخصوصا که پس از گذشت چند سال آن لعاب نازک هم کارایی خود را از دست میدهد ، خیلی مواقع مشکل در بندهای کاشی نیست حتی اگر بند کلا نباشد اما خود کاشی درجه یک باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر مشکل شما خیلی حاد است میتوانید از رزین سنگ استفاده کنید قیمت بسیار مناسبی دارد (یک لیتر حدود ۱۲۰ هزار) این نوع رزین بسیار شبیه چسب چوب است یعنی سفید رنگ است اما وقتی روی سطحی اعمال میکنید کاملا شفاف میشود میتوانید مثل رنگ با قلمو روی سطح بزنید فرقی نمیکند سطح بزرگ باشد با کوچک ، اگر رزین خیلی غلیظ بود میتوانید کمی آب به آن اضافه کنید(این نوع رزین آب پایه است ) پس از یک مرتبه اعمال روی سطح اجازه دهید خشک شود چهار پنج ساعت نهایتا ، پس از إن یکبار دیگر اعمال کنید (بار اول بصورت افقی بار دوم عمودی مثل تار و پود یا برعکس) اگر لازم بود بار سوم هم میتوانید اعمال کنید پس از اینکه خشک شد میتوانید آنجا را مثل استخر با آب پر کنید مطمئن باشید یک قطره آب نفوذ نخواهد کرد ممکن نیست ، اینکار بهتر از هر نوع بند کشی است ، البته ابتدا روی سطح کمی اعمال کنید ببینید نتیجه کار شما را راضی میکند یا نه چون وقتی روی کاشی میکشید انگار یک ورق پلاستیکی روی کاشی کشیده اید کاملا شفاف است و اگر با سلیقه اینکار را بکنید رپ قلمو هم نمی ماند قلمو را اثلا فشار ندهید و خیلی خیلی روان روی سطح بکشید وزن خود قلمو کافیست شما فقط آنرا حرکت دهید .
    امیدوارم مشکل تون رو حل کنه

ثبت ديدگاه

Call Now Button