کربنات کلسیم در بتن

صفحه اصلی>بلاگ>کربنات کلسیم در بتن

کربنات کلسیم در بتن

اهمیت کربنات کلسیم در تولید بتن

کربنات کلسیم در تولید بتن به عنوان فیلر ارزان قیمت و بسیار مفید مورد استفاده قرار می گیرد. کلسیم کربنات یک ماده معدنی فراوان در معادن و پر کاربرد در صنایع است که به صورت بسیار گسترده ای در صنایع ساختمانی کاربرد دارد. در صنعت ساختمان سازی از این ماده معدنی به صورت کلوخه و پودر برای تولید سیمان ، بتن ، بلوک ، آجر ، سرامیک ، موزائیک و … استفاده می کنند. مصرف کربنات کلسیم در بتن نتایج چشم گیری دارد که در این مطلب به آن می پردازیم.

کربنات کلسیم چیست و چه کاربرد و فوایدی در بتن دارد؟

کربنات کلسیم یک سنگ معدنی است که در انواع مختلفی از جمله سنگ آهک ، سنگ مرمر ، گچ و گرانیت وجود دارد. معادن کلسیم کربنات به صورت گسترده ای در مناطق مختلف جهان وجود دارد و تقریبا فراوان ترین سنگ رسوبی محسوب می شود. این ماده را می توان به صورت سنگ و کلوخ ، پودر و یا ذرات میکرونیزه مورد استفاده قرار داد. بکار گیری کربنات کلسیم در بتن خواص و فواید قابل توجهی دارد از جمله اینکه سبب افزایش مقاومت بتن در برابر فشار می شود. اما باید میزان مصرف آن در بتن را به صورت تخصصی و دقیق محاسبه نمود زیرا چنانچه بیش از حد لازم از کربنات کلسیم استفاده شود ، نتیجه عکس می دهد و مقاومت سازه را کاهش خواهد داد. بر اساس بررسی های انجام ، اگر به میزان 15 درصد وزنی از کربنات کلسیم در تولید بتن استفاده شود بهترین نتیجه به دست می آید.

کربنات کلسیم ، آهک ، گچ و سنگ هایی از این دست ، به خودی خود سختی زیادی ندارند اما از چسبندگی فوق العاده ای پس از ترکیب با آب برخودار می شوند به همین علت از این سنگ ها در تولید سیمان و بتن استفاده می نماییم. مزیت دیگر مصرف کلسیم کربنات در افزایش سرعت آبگیری اولیه بتن است. همچنین کربنات کلسیم می تواند مقاومت بتن در برابر سایش عوامل شیمیایی مثل تاثیرات سولفات را افزایش دهد و از بتن محافظت نماید. و نیز اثبات شده که افزودن این ماده ، تولید حفره هایی با قطر کمتر از پنج نانومتر را بیشتر می کند که در نتیجه برای بهبود بافت و مقاومت بتن مناسب است.

از چه نوع کربنات کلسیم باید استفاده نماییم؟

اگر چه مصرف کربنات کلسیم در بتن مزایای زیادی دارد اما باید توجه داشت که از چه نوعی از آن استفاده می کنیم. تمامی سنگ های کربنات کلسیم دارای کیفیت یکسانی نیستند. در زمان مصرف این ماده باید به مقدار گچ ، سیلیس ، سولفات و رطوبت موجود در آن توجه نمود. اگر از کلسیم کربنات بی کیفیت برای بتن استفاده نماییم ، نه تنها نتیجه مثبتی حاصل نمی شود بلکه کیفیت بتن را نیز کاهش خواهد داد. کارخانه کربنات کلسیم پارس شیمی ، بزرگترین تولید کننده این محصول ، با در اختیار داشتن معادن سنگ مرغوب و بهره گیری از تجهیزات سنگ کوبی ، آسیاب های مخصوص و تجهیزات سورت بندی دقیق ، بهترین و با کیفیت ترین سنگ و پودر کربنات کلسیم را در اختیار صنایع و مشاغل قرار می دهد.

Rate this post
2021-09-01T09:11:53+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button