آهک صنعتی و آهک سنتی چه تفاوتی با هم دارند

صفحه اصلی>بلاگ>آهک صنعتی و آهک سنتی چه تفاوتی با هم دارند

آهک صنعتی و آهک سنتی چه تفاوتی با هم دارند

آهک ماده ای است که هم به صورت معدنی و هم به شکل شیمیایی در زندگی انسان بکار می رود. این ماده که به اشکال مختلف و با مشخصات فیزیکی و شیمیایی متفاوتی وجود دارد در امور ساختمانی ، کشاورزی ، خدماتی ، صنعتی و خانگی مصارف گوناگونی دارد. سنگ آهک موجود در طبیعت یک ماده ارگانیک از خانواده سنگ های رسوبی کربناته است. از فراوری این سنگ می توان انواع اهک شیمیایی از قبیل آهک زنده و آهک هیدراته را تولید نمود. فراوری این کانی معدنی از هزاران سال قبل آغاز شده و قدمتی دیرینه دارد. امروزه از روش های و ادوات پیشرفته تری برای این منظور استفاده می شود تا بتوان حجم بیشتری آهک را در زمان کوتاه تر و با کیفیت بهتری فراوری کرده و به بازار پر شتاب کنونی عرضه نمود. روش فراوری آهک سبب ایجاد تفاوت بین آهک صنعتی و آهک سنتی می گردد که در ادامه به مقایسه آن ها می پردازیم.

امروزه با گسترش تکنولوژی ، بیشتر کارخانجات رو تولید آهک صنعتی آورده اند. امروزه در کشور ما بسیاری از تولید کنندگان نظیر آهک صنعتی سیمان شرق ، آهک صنعتی البرز ، آهک صنعتی و هیدراته لرستان ، آهک صنعتی شکفته ساوه ، آهک صنعتی یزد و … از روش های نوین تولید این محصول استفاده می نمایند. تولید آن با سرعت بالاتری انجام شده و می توان حجم بیشتری را روانه بازار نمود.

تفاوت در روش تولید

تفاوت آهک صنعتی و آهک سنتی در روش تولید آن ها است. در تولید آهک سنتی از کوره آهکپزی قدیمی که قدمتی هزاران ساله دارد استفاده می شود. رایج ترین روش تولید آهک سنتی به این صورت است که در داخل زمین چاله ای حفر می نمایند و سنگ های آهکی را به شکل لایه لایه بر روی هم می چینند. سپس با استفاده از یک ماده سوختی ، در داخل حفره آتش روشن کرده و در نهایت درب حفره را با سنگ و گل و یا سرپوش های مختلف مسدود می کنند. پخت آهک به این روش چندین روز به طول می انجامد.

برای تولید آهک صنعتی از کوره های جدید و پیشرفته استفاده می کنیم. کوره صنعتی پخت آهک یک استوانه فلزی با طول زیاد است که دو طرف آن باز می باشد. این استوانه بزرگ و طولانی به صورت افقی و به موازات زمین بر روی پایه هایی قرار می گیرد و توسط یک یا چندین موتور (بسته به اندازه کوره) ، حول محور خود به صورت دوار چرخانده می شود به همین علت کوره های صنعتی را کوره دوار (به انگلیسی Rotary lime kiln) می نامند.

سنگ آهک خرد شده را از یک سمت لوله به داخل آن می ریزیم. در داخل کوره دوار ، مارپیچ هایی تعبیه شده که با چرخش استوانه ، خرده سنگ ها را به سمت خروجی آن هدایت می کند. برای تامین حرارت داخل آن ، از مشعل های قدرتمندی استفاده می شود که حرارت شدیدی را به داخل آن می دمند. طول زیاد کوره و حرارت قوی مشعل ها سبب می شود تا سنگ های آهکی پیش از خروج از کوره کاملا تجزیه شده و به دمای ذوب خود نزدیک شوند.

آهک صنعتی, آهک سنتی,

تفاوت در ویژگی ها

با توجه به اینکه دو روش مختلف برای تولید آهک صنعتی و آهک سنتی استفاده می شود ، در نتیجه این دو محصول از نظر کیفیت و ویژگی ها هم با هم تفاوت دارند. به دلیل اینکه در کوره آهک سنتی ، حرارت به سنگ های نزدیک به شعله آتش به صورت قوی تر می رسد و گرمای توزیع شده در کوره به شکل یکنواخت و همگنی نیست ، کل آهک تولید شده یه این روش از کیفیت یکسانی برخوردار نخواهد بود.

مشکل دیگر تولید آهک به روش سنتی ، زمان بسیار طولانی برای تولید آن است که سبب می شود هم نیاز بازار به شکل درستی تامین نگردد و هم سود آوری برای تولید کننده اندک باشد. فرایند تولید آهک سنتی معمولا بین چند روز تا چند هفته به طول می انجامد.

تولید آهک صنعتی به دلیل توزیع یکنواخت حرارت در کل کوره و در نتیجه کیفیت یکسان محصولات تولید شده ، زمان اندک برای تولید (در حد چند ساعت) ، تولید پیوسته بدون توقف ، اعمال حرارت بسیار بیشتر نسب به روش سنتی و حجم بالای تولید نسبت به روش سنتی ارجحیت دارد.

روش تولید سنتی آهک امروزه محدود به تعدادی از کارگاه های کوچک تولیدی می باشد زیرا هم برای تولید کننده آن سود آوری پایینی داشته و هم نیاز دائمی مصرف کنندگان آهک (بخصوص صنایعی عظیمی چون تولید کاغذ ، فولاد سازی و ساختمان سازی انبوه) را تامین نمی کند.

3/5 - (2 امتیاز)
2019-10-22T16:32:56+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button