ساخت موبر با آهک

صفحه اصلی>بلاگ>ساخت موبر با آهک

ساخت موبر با آهک

واجبی (نوره) چیست؟

ساخت موبر با آهک و زرنیخ یکی از روش های سنتی رفع موهای زائد بدن است که خواص و فواید زیادی از آن نسبت به موبر های شیمیایی گفته می شود. واجبی به انگلیسی Depilatory دارای اسامی گوناگونی مثل پودر موبر ، نوره سنتی ، واجبین ، داروی نظافت و داروی حمام است. پودر موبر طبیعی یک پودر سفید رنگ تهیه شده از ترکیب برخی مواد طبیعی مثل آهک و زرنیخ است که برای رفع موهای زائد بدن آقایان و خانم ها تهیه می گردد.

پودر موبر یا نوره اسلامی یا واجبی یک ماده بهداشتی و سنتی برای رفع موهای بدن است که از گذشته های دور در میان مردمان جهان استفاده می شده به طوری که حتی در روایات اسلامی هم به آن اشاره گردیده است. پودر موبر برخلاف تیغ باعث ضخیم شدن مو نمی شود و مانند محصولات موبر شیمیایی Chemical depilatory هم به پوست بدن آسیب نمی زند. برای مصرف واجبی ، آن را داخل ظرفی ریخته و مقدار آب داغ داخل آن می ریزند تا خمیر شود و سپس این ماده موبر را برای مدت 5-6 دقیقه روی پوست قرار می دهند و سپس می شویند.

طریقه مصرف پودر موبر نوره (واجبی)

 

طرز ساخت موبر بدن با آهک

پودر موبر نوره سنتی از ترکیب کردن دو ماده معدنی طبیعی به نام آهک و زرنیخ تهیه می شود. سنگ آهک طبیعی ماده ای بسیار فراوان است و دارای فرمول شیمیایی کربنات کلسیم یا اکسید کلسیم می باشد. زرنیخ یک ماده معدنی کمیاب است که فقط در برخی کشور ها مثل روسیه ، آمریکا ، پرو و ایران یافت می شود. زرنیخ سنگی زرد یا نارنجی رنگ با فرمول شیمیایی سولفید آرسنیک است.

طرز تهیه نوره واجبی به این صورت می باشد که مقداری آهک را داخل ظرفی ریخته و سپس مقداری آب (تا اندازه ای که آهک شل نشود) به آن می افزایند. خمیر آهک به مدت دو تا هشت ساعت در ظرف باقی می ماند تا کاملا خشک شود. حال آن را پودر کرده و الک می کنند و سپس در حد یک چهارم تا یک ششم وزن آهک به آن زرنیخ پودر شده اضافه می کنند. به همین راحتی پودر موبر نوره آماده می شود و قابل استفاده است. برای نگهداری باید آن را در داخل یک ظرف سر بسته یا پلاستیک و بدور از هوای آزاد قرار دارد چون واجبی جاذب آب و رطوبت محیط است و پس از مدتی خراب می شود.

هر چه کیفیت نوره بهتر باشد ، موها را سریع تر و راحت تر از پوست جدا می کند. پودر موبر نوره اصل حداکثر تا 3 دقیقه باید همه موها را سست کرده و جدا کند. اما اگر تقلبی یا بی کیفیت باشد ، زمان بیشتری می برد و مقداری از موها را هم روی پوست باقی می گذارد. اگرچه مصرف موبر واجبی یک روش سنتی در جهان است اما مواد مورد مصرف در آن یعنی آهک و زرنیخ در تولید موبر های شیمیایی هم بکار می رود با این تفاوت که در تولید کرم موبر و اسپری های مخصوص این کار ، علاوه بر این دو ماده ، مواد شیمیایی مثل سولفات باریوم و اسانس هم به آن اضافه می کنند. پس بهتر است بجای مصرف موبر های شیمیایی ، از پودر موبر نوره استفاده شود که هم ارزان تر و قوی تر است و هم مضرات موبر های شیمیایی را ندارد.

آیا وجود زرنیخ در پودر موبر نوره خطرناک است؟

همان طور که پیشتر گفته شد ، زرنیخ یا اورپیمان (Orpiment) در واقع یکی از ترکیبات آرسنیک با فرمول سولفید آرسنیک به صورت As2S3 است که جزو کانی‌های سمی طبقه‌ بندی می‌شود. علت بوی تند و زننده واجبی هم همین زرنیخ است زیرا ترکیبات آرسنیک بوی تندی شبیه به سیر دارند و سولفور موجود در آن هم بوی گوگرد می دهد.

اما با وجود سمی بودن و عوارض جانبی آن ، چنانچه به مقدار اندک استفاده شود ، برای درمان بعضی بیماری ها مفید هم هست. برخی دیگر از ترکیبات آرسنیک برای درمان بیماران سرطان خون حاد و بیماری آمیزشی سیفلیس کاربرد دارد. در صنایع بهداشتی و آرایشی در جهان ، پایه اصلی همه کرم‌ ها و اسپری‌ های موبر ، دو ماده آهک و زرنیخ هستند که آنها را با مواد دیگری مثل اسانس ترکیب می کنند.

زرنیخ

طرز استفاده از واجبی

  • نکته بسیار مهم در استفاده از پودر موبر نوره این است که بدن باید کاملا خشک باشد
  • مقدار اندکی آب داغ را با پودر موبر در یک ظرف ترکیب نموده و یک خمیر غلیظ تهیه کنید. اگر خمیر شل شد ، به آن پودر موبر اضافه کنید
  • حال خمیر موبر را به پوست بدن ، بخصوص نقاط دارای بیشترین موهای زائد مثل زیربغل و ناحیه تناسلی بمالید تا یک لایه نازک از نوره روی پوست قرار بگیرد
  • 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و برای مطمئن شدن از تاثیر واجبین ، تعدادی از موها را با کاردک بکشید. اگر به راحتی کنده شد ، همه قسمت ها را از مو پاک کرده و بدن خود را بشویید.

مزایای استفاده از واجبی

به دلیل ساخت موبر با آهک ، این محصول دارای خاصیت ضدعفونی و سفید کنندگی برای پوست است. همچنین باعث درمان بیماری های قارچی و نیز جمع شدن منافذ پوست می شود. در ادامه برخی از خواص واجبی پودر نوره را مطالعه نمایید.

  • به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی ، برطرف کننده عفونت و قارچ و بیماری های پوستی است
  • عدم استفاده از هرگونه اسانس و مواد شیمیایی که ممکن است برای پوست مضر باشند
  • دارای خاصیت لایه برداری و از بین برنده پوست های مرده که سبب سفید شدن پوست می شود
  • لطیف و شاداب کننده پوست بدن بوده و به پوست طراوات می بخشد

داروی نظافت

خواص موبر نوره در کلام معصومین

احادیث و کلامی منتصب به ائمه معصومین و بزرگان دین در مورد مصرف موبر نوره وجود دارد مانند اینکه آن را مستحب دانسته اند که هر 3 روز یا 15 روز یا 20 روز یا 40 روز استفاده شود و سبب پاکیزگی و درمان بیماری ها دانسته اند. نوره کشیدن در روز چهارشنبه مکروه دانسته شده و مستحب است که در زمان استفاده از واجبی ، مقداری از آن را سر بینی گذاشته و ببویید. طبق احادیث ، مصرف موبر نوره موجب درمان سستی مفاصل ، جلوگیری از جنون و برص و اکله ، رفع غم و پریشانی و نشاط و تقویت بدن می گردد.

تشخیص نوره اصل از تقلبی چگونه است؟

پودر موبر نوره اصل پس از گذشت 3 دقیقه از مصرف آن ، همه موها را سست کرده و پوست را کاملا تمیز می کند ولی واجبی تقلبی ، زمان زیادی نیاز دارد و بعضی از موها را هم جدا نمی کند. برای اطمینان از اصل یا تقلبی بودن داروی نظافت ، از برندهای مطرح استفاده نمایید.

آیا پودر موبر رنگ پوست را تیره میکند؟

در صورت استفاده صحیح از این محصول ، چنین مشکلی ایجاد نمی شود. باید خمیر واجبی را روی پوست خشک استفاده نمایید و مدت زمان مصرف آن حداکثر 5 تا 10 دقیقه بیشتر نشود. اگر برای مدت طولانی روی پوست بماند احتمال ایجاد تیرگی وجود دارد.

بوی بد واجبی از چیست و چطور بوی آن را از بین ببریم؟

دلیل بوی تند واجبی ، سولفید آرسنیک موجود در آن است. این ماده از گوگرد تشکیل شده که بوی تند و زننده ای مثل بوی سیر دارد. برای کم کردن این بوی نامطبوع می توانید چند قطره گلاب داخل خمیر موبر نوره بریزید.

4.1/5 - (80 امتیاز)
2021-07-06T12:24:20+00:00

۱۹ Comments

  1. شکوری دسامبر 26, 2022 در 7:47 ب.ظ - پاسخ دادن

    عالی بود من یکی از اطباء طب اسلامی هستم دقیقا به مردم برای درمان انواع سرطان نوره طلایی را پیشنهاد میکنم

    • مژگان مارس 20, 2023 در 9:48 ق.ظ - پاسخ دادن

      پیشنهاد میدین که بخورن؟؟؟یعنی چی برای درمان سرطان نوره طلایی پیشنهاد میدین؟؟؟میشه توضیح بدین لطفاً ؟!

      • ثنا آوریل 7, 2023 در 7:13 ق.ظ - پاسخ دادن

        مگه میخادطرفا بکشه که میگین بخوره به بدن زدن خودش ضد سرطانه

      • رضا اکتبر 4, 2023 در 6:59 ب.ظ - پاسخ دادن

        سلام
        نه عزیزم ،مصرف نوره به صورت مالیدن روی بدن هست،که ازتیغ استفاده کردن خیلی بهتره،پوست فوق‌العاده نرم میشه قارچهاروازبین میبره،میل جنسی روزیااااااااد می‌کنه + کلی فایده دیگه

    • دنیا مارس 28, 2023 در 2:30 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام نوره طلایی از کجاا میشخ تهیه کرد..محل طبابت شماکجاست؟؟؟؟

      • بابک آوریل 6, 2023 در 8:18 ب.ظ - پاسخ دادن

        مدت ۴ ماهه به پیشنهاد یکی از دوستان نوره طلایی استفاده میکنم، واقعا سفید کننده پوست هست، حتی زیربغل و بیکینی،
        از عطاری‌ها میتونید تهیه کنید، اکثرا دارن.
        موبر زرنیخ دار، کمی به زردی میزنه

      • بابک آوریل 6, 2023 در 8:23 ب.ظ - پاسخ دادن

        اصلا خوردنی نیست
        برای درمان سرطان، باید موبر نوره طلایی یا زرنیخ ار رو برای زیربغل و سینه ها استفاده کنید، و همچنین تمام بدن،
        واقعا درمانی هست، حتی برای افسردگی،
        هر هفته استفاده کنید.
        هیچ ضرری نداره

  2. مهدی آوریل 12, 2023 در 4:10 ب.ظ - پاسخ دادن

    موبر میسوزونه پوست و زخم میکنه بعد از مصرف
    بخاطر چیه؟

  3. خودما آوریل 15, 2023 در 11:57 ق.ظ - پاسخ دادن

    تقریبا ۲۰ دقیقه یا ۱۵ دقیقه قبل از شروع حمام کردن با آب گرم خمیر نوره رو آماده کنید و روی پوست کاملا خشک یا بعضی میگن پوست رو اول با آب سرد شستشو داده شود بکشید.
    در کتابهای قدیم با ذکر یک دعا مختصر سفارش شده قبل از کشیدن کمی از نوره را نوک بینی بو کنید که امروزه بوئیدن را از نظر علمی کاملا تائید شده همین مدت کوتاه بوئیدن خواصی برای بدن دارد
    تجربه نشان داده نوره آماده شده روی پوست خشک یا با دست خیس محل را ماساژ دادن با طرز تهیه که گفته شد استفاده شودکاملا بدون سوزش و موثر بوده

  4. سپاس می 2, 2023 در 1:43 ب.ظ - پاسخ دادن

    واجبی زرنیخ دار از راه پوست سودا که عامل سرطانه رو دفع میکنه
    که خودش باعث بهتر شدن جریان خون میشه
    بسیار خوبه
    حتی برای جلوگیری و درمان کیست مویی برای من جواب داد
    فقط باید توجه داشته باشید که از نوع زرنیخ دار باشه و بهتر اینه که نسبت ترکیب زرنیخش ۱ به ۶ باشه

  5. محسن می 4, 2023 در 10:08 ق.ظ - پاسخ دادن

    بعنوان یک شیمیست اگه زرنیخ(آرسنیک) از پوست جذب بشه کاملا سمیه و بدنو نابود میکنه

  6. مسعود ممدوح می 7, 2023 در 2:01 ب.ظ - پاسخ دادن

    بادرودوادب,دوستان سعی کنید داروی نظافت رو از مکانهای مطمئن وبا کارخانه تولیدی معتبر ومارکدارکه تایید مراکز صنعتی داشتن باشد خریداری کنید من بدون مارکش رو مصرف کردم تمام بدنمو سوزاند وموهای زائد روهم بخوبی پاک نکرد. کارگاهای تقلبی زیاد شده وتاسفا هیچ کنترلی هم نیست.

  7. رضا می 10, 2023 در 8:28 ق.ظ - پاسخ دادن

    نوره پلاس اومده سه نمونه پودر موبر سنتی
    از درمانی کامل
    درمانی
    براپوستهای حساس

  8. مجید جولای 7, 2023 در 5:54 ب.ظ - پاسخ دادن

    یکی از فانتزی هام اینه که یه روز توی یک وان پر از واجبی بخوابم بلکه از شر این همه پشم و پیل راحت شم :(((

  9. Yousefi جولای 23, 2023 در 10:44 ب.ظ - پاسخ دادن

    آرسنیک ضرر نداره؟
    وقتی از ریشه از بین نمیبره چطور به مرور باعث کاهش موهای زائد میشه؟

  10. علی آگوست 12, 2023 در 1:29 ق.ظ - پاسخ دادن

    باید بطور مرتب استفاده شه تا موهای زائد و کم کنه خیلی خوبه

  11. زیگ آگوست 25, 2023 در 10:33 ب.ظ - پاسخ دادن

    عاشق نظر مجیدخان شدم.

ثبت ديدگاه

Call Now Button