پودر سنگ مرداب

صفحه اصلی>بلاگ>پودر سنگ مرداب

پودر سنگ مرداب

پودر سنگ مرداب چیست

پودر سنگ مرداب نام محصولی است که برخی عطاری ها آن را با اسامی پودر سنگ نقره ، پودر سنگ مردار ، پودر سنگ عطاری ، مردار سنگ و پودر سنگ ضد عرق برای رفع بوی عرق می فروشند. سنگ مرداب به دلیل قدرت جذب رطوبت و همچنین خاصیت میکروب کشی برای از بین بردن بوی نامطبوع عرق در نواحی زیربغل ، پا ، کشاله ران و غیر مورد استفاده قرار می گیرد. به عقیده فروشندگان پودر سنگ مرداب ، این ماده برای رفع بوی عرق بدن و بوی کفش می تواند کاربردی همانند دئودورانت داشته باشد. برخی افراد نیز معقد به مضرات و عوارض سنگ مرداب هستند و آن را بسیار خطرناک و سبب ایجاد بیماری می دانند. به همین علت در این مقاله به بررسی علمی خواص و عوارض پودر سنگ مرداب می پردازیم.

بررسی علمی سنگ مرداب

پودر سنگ مرداب از کوبش سنگ معدنی اکسید سرب با فرمول شیمیایی PbO به دست می آید. این کانی معدنی با دو پلی مورف به نام های لیتارژ و ماسیکوت در طبیعت ایجاد می شود که تفاوت آن ها در ساختار کریستالی این دو می باشد. اکسید سرب امروزه در صنایعی همچون تولید شیشه ، سرامیک و قطعات الکترونیکی کاربرد دارد. سنگ مرداب به صورت طبیعی از معادن سرب برداشت می شود و هم اینکه به شکل صنعتی در کارخانجات تولید می گردد. روش تولید صنعتی آن به این صورت است که فلز سرب را در دمای ششصد درجه سانتی گراد در معرض هوا ، حرارت می دهند. و یا اینکه می توان از تجزیه گرمایی ترکیبات شیمیایی همچون نیترات سرب Lead nitrate و یا کربنات سرب Lead carbonate آن را تولید نمود.

خواص سنگ مرداب

پودر سنگ مرداب به دلیل اینکه حاوی فلز سنگین سرب می باشد ، می تواند میکروارگانیسم های زنده را از بین ببرد. ممکن است این میکرو ارگانیسم ها در داخل عرق بدن وجود داشته و تولید بوی نامطلوع نمایند. همچنین در صنعت برای تولید شیشه های خاص مثل شیشه رفلکس و یا شیشه ضد اشعه ، تولید سرامیک ، لاستیک ، جوهر و رنگ کاربرد دارد.

مضرات و عوارض سنگ مرداب

کاربرد پودر سنگ مرداب در زمینه بهداشتی برای از بین بردن بوی عرق بدن و پا است. افرادی که پودر سنگ عطاری را خریداری می کنند ، آن را مستقیما بر روی پوست زیر بغل ، کف پا ، کشاله ران و قسمت هایی که عرق کرده و بوی نامطبوع می گیرد استفاده می نمایند. همچنین ممکن است مقداری از آن را داخل کفش بریزند. همان طور که گفته شد ، پودر مردار سنگ دارای ترکیبات سرب است. سرب یک فلز سنگین و ماده ای سمی برای بدن می باشد که به راحتی از طریق پوست ، جذب بدن می شود. با وجود اینکه سنگ مرداب منشاء معدنی هم دارد ، اما در واقع فلزات سنگینی نظیر سرب برای سلامت انسان بسیار خطرناک هستند.

پودر سنگ نقره علاوه بر اینکه میکروب های ایجاد کننده بوی عرق را از بین می برد ، همزمان آسیب های جدی برای سلول های بدن نیز دارد. اصولا این ماده برای تمامی موجودات زنده ، چه مفید و چه مضر ، بسیار زیان آور و کشنده است و پزشکان اکیدا توصیه می نمایند که افراد به هیچ عنوان از آن استفاده نکنند. اکسید سرب در صورت بلعیده شدن یا استنشاق می تواند کشنده باشد. همچنین باعث ایجاد حساسیت برای پوست ، چشم و سیستم تنفسی می گردد. سنگ مرداب بر بافت های بدن ، سیستم اعصاب مرکزی ، کلیه ها ، خون و سیستم تناسلی آثار سوء دارد.

آیا پودر سنگ مرداب با زاج سفید تفاوتی دارد؟

زاج سفید یکی از ترکیبات آلومینیوم با فرمول شیمیایی سولفات آلومینیوم پتاسیم و ساختار مولکولی KAl(SO4)2 است. این ماده خاصیت ضد تعریق دارد به این صورت که با ایجاد انقباض در منافذ پوستی ، موجب کاهش خروج عرق می شود. این ماده به صورت گسترده ای در محصولات دئودورانت استفاده شده و طبق بررسی های صورت گرفته ، ضرری برای سلامت ندارد. اما برخی از عطاری ها و فروشندگان ، پودر سنگ مرداب که اکسید سرب می باشد را بجای زاج سفید به فروش می رسانند و مخاطرات جدی را متوجه سلامت افراد جامعه می نمایند.

از پودر سنگ مرداب استفاده نکنید

سنگ مرداب حاوی فلز سنگین سرب است. فلزات سنگین به فلزاتی با چگالی بیش از پنج گرم بر سانتی متر مکعب اطلاق می شود که در صورت جذب و تجمع در بدن ، سبب ایجاد سرطان ، مشکلات جبران ناپذیر خونی و کلیوی ، مشکلات گوارشی نظیر تهوع و یبوست ، اختلال در سیستم اعصاب مرکزی و مغز می گردد. این ماده به راحتی از طریق پوست ، مخاط و تنفس وارد بدن خواهد شد. حتی در صورت استفاده از آن در کفش ، پوشش جوراب نمی تواند سبب جلوگیری از نفوذ آن به داخل پوست بدن گردد.

تاکنون تحقیقات مجزایی توسط واحد های سم شناسی دانشگاهی و نیز معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی خاک سنگ مرداب صورت گرفته است. بر اساس نتایج حاصله از این تحقیقات ، این پودر که برای از بین بردن بوی عرق زیر بغل و بدن توسط عطاری ها ، فروشندگان مترو و دست فروشان عرضه می شود ، با وجود اینکه در زمینه بو زدایی تاثیراتی دارد اما خطرات جبران ناپذیری برای سلامت به همراه خواهد داشت. همچنین مصرف خوراکی ناخواسته آن ، بخصوص توسط کودکان می تواند منجر به مسمومیت شدید یا مرگ شود. مردار سنگ دارای هیچ گونه مجوز مصرف از طرف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و یا دیگر مراجع ذیصلاح نیست.

جایگزین سنگ مرداب چیست

عرق بدن انسان به خودی خود کامل بی بو است. اما فعالیت میکروارگانیسم ها پس از خروج آن از پوست ، سبب بوی نامطبوع آن می شود. به همین دلیل برای از بین بردن بوی عرق مهم ترین کار ، حفظ بهداشت فردی شامل استحمام روزانه ، تعویض مرتبط لباس ها و استفاده از کفش با کیفیت است. دومین روش بسیار ماثر برای رهایی از بوی عرق ، استفاده از محصولات دئودورانت دارای مجوز و شناخته شده می باشد که هم میزان تعریق را کاهش می دهند و هم بوی نامطلوع آن را می کاهند. همچنین می توان از مواد بی ضرر و خوراکی نظیر جوش شیرین هم به صورت موضعی استفاده نمود که برای برخی افراد پاسخگوئی مناسبی دارد.

3/5 - (2 امتیاز)
2019-12-23T12:54:35-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button