آهک برای کاغذ سازی

صفحه اصلی>بلاگ>آهک برای کاغذ سازی

آهک برای کاغذ سازی

کاغذ سازی یکی از عظیم ترین و گسترده ترین صنایع است که از میزان فراوانی مواد معدنی ، شیمیایی و چوب درختان در تولید محصول استفاده می نماید. یکی از مهمترین مواد اولیه مورد مصرف در این صنعت ، آهک است که نقش های مختلف برا بهبود کیفیت و کاهش هزینه تولید کاغذ و فراورده های آن دارد. برخی از کارکرد های آهک در کاغذ سازی به صورت اجمالی به شرح زیر است.

  • حجم دهندگی
  • کاستیک زدایی
  • خنثی سازی اسید
  • کاهش هزینه های تولید
  • تصفیه فاضلاب خروجی کارخانه
  • تاثیر بر مواد شیمیایی موجود در الیاف کاغذ

 

یکی از اصلی ترین کاربرد های آهک در صنعت کاغذ سازی در فرایند پالپ است. در این مرحله از برخی اسید ها برای حل کردن لیگنین (نوعی چسب طبیعی که الیاف سلولزی را به هم می چسباند و در چوب درختان وجود دارد) استفاده می شود. این مواد اسیدی پیش از ورود به سیستم فاضلاب کارخانه باید بازیابی یا حنثی سازی شوند. در این مرحله از آهک به عنوان یک عامل قلیایی ضد اسید استفاده می کنند. آهک مورد استفاده در این بخش معمولا از نوع آهک هیدراته است زیرا پودر سنگ آهک در آب نامحلول بوده و آهک زنده هم با آب واکنش می دهد بنابراین برای خثنی سازی اسید های محلول مناسب نیستند.

از آهک در تولید انواع کاغذ و محصولات جانبی آن نظیر مقوا ، جعبه شیرینی و شانه تخم مرغ استفاده می شود. برای این منظور ، سنگ آهک (کربنات کلسیم CaCO3) که یک ماده ارزان قیمت است به عنوان ماده حجم دهنده جایگزین کاغذ بازیافتی گران قیمت می شود و هزینه تولید محصول را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. آهک هیدراته پودری دیگر نوع اهک است که در کاغذ سازی مصرف می شود. این ماده شیمیایی به دلیل ویژگی خنثی کنندگی اسید بیشتر برای ایجاد بالانس شیمیایی در کاغذ به کار می رود.

به دلیل این که در تولید کاغذ از کاغذهای مستعمل و بازیافتی هم در فرایند تولید استفاده می گردد ، باید رنگ و جوهر موجب بر روی آن را به روش شیمیایی پاک کرد. یک ماده شیمیایی به نام سود سوز آور NaOH برای این منظور به کار می رود که بسیار ماثر و قوی بوده و می تواند مواد اولیه را کاملا رنگبری و سفید کند. سود سوز آور همچنین برای از بین بدن لیگنین هم استفاده شده و می تواند به خوبی الیاف سلولزی را برای تولید کاغذ از هم جداسازی نماید. اما در پایان فرایند کرافت ، این ماده شیمیایی باید بازیافت شده و از پساب خروجی حذف گردد. این فرایند که کاستیک زدایی نام دارد بوسیله نوع خاصی آهک فراوری شده به نام آهک هیدراته انجام می شود. در صورت ترکیب آهک هیدراته با آب حاوی کاستیک ، این ماده واکنش شیمیایی ایجاد کرده و سود سوز آور را به شکل کربنات سدیم از محیط استخراج می کند تا بتوان آن را دوباره در فرایند کرافت استفاده نمود.

کاغذ سنگ

اکثر تولید کنندگان کاغذ ، جعبه ، کارتن ، شانه تخم مرغ و … در کشور برای کاهش هزینه های تولید خود ، سنگ آهک با ویژگی های مشخص را جایگزین کاغذ بازیافتی در فرایند تولید خود نموده اند. با توجه به اینکه قیمت آهک چندین برابر ارزان تر از قیمت کاغذ باطله است ، بنابراین قیمت تمام شده محصول برای این کارخانجات به طرز فوق العاده ای کاهش می باید. بکار گیری پودر سنگ آهک در تولید کاغذ مزیت های فراوانی همچون کاهش قیمت تمام شده ، کاهش آسیب رسانی به جنگل ها ، افزایش مقاومت کاغذ در برابر آتش سوزی و رطوبت و پارگی ، جذب بهتر جوهر و در دسترس بودن همیشگی آهک دارد.

امروزه حتی در برخی کشورها کارخانجات کاغذ سازی تاسیس شده است که صد در صد کاغذ را از سنگ آهک تولید می کنند و استفاده از چوب درختان و کاغذ باطله را به طور کامل کنار گذاشته اند به همین علت محصول تولیدی این کارخانجات با نام “کاغذ سنگ” شناخته می شود. کاغذ سنگ آتش نمی گیرد و مقاومت فشاری زیادی دارد. همچنین بافت سطحی آن از کاغذ معمولی بهتر بوده و جوهر را بیشتر جذب می کند. انواع کاغذ معمولی ، کاغذ گلاسه ، تحریر و مقوا را می توان به این روش تولید نمود.

فروش آهک برای کاغذ سازی

کارخانه آهک پارس شیمی تولید کننده تخصصی اهک مورد مصرف در صنایع کاغذ سازی است. ما نیاز بسیاری از کارخانجات تولید کاغذ ، مقوا ، جعبه شیرینی ، کارتن و شانه تخم مرغی را در سراسر کشور تامین می نماییم. بخش زیادی از محصولات این مجموعه به دلیل کیفیت ممتاز و قیمت مناسب به کشور های همسایه صادر می گردد.

3/5 - (2 امتیاز)
2019-10-24T09:40:42+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button