کاربرد آهک در ساختمان سازی و عمران

صفحه اصلی>بلاگ>کاربرد آهک در ساختمان سازی و عمران

کاربرد آهک در ساختمان سازی و عمران

کاربرد آهک در ساختمان سازی و عمران سابقه ای طولانی دارد. از هزاران سال پیش تا به امروز ، آهک را به عنوان آجر و بلوک و یا ملات ساختمانی استفاده می کنیم. نقش آهک در ساخت و ساز بسیار گسترده است. این ماده به عنوان یک متریال مهم در تهیه ملات ، تولید آجر ، تولید سیمان ، شفته ریزی ساختمان ، زیر سازی جاده ها ، ساخت نما و به عنوان فیلر در بسیاری از مواد پلیمری مصرفی در ساختمان به صورت مستقیم و یا به عنوان ماده کمکی استفاده می شود.

آهک به رنگ سفید آن در ساختمان سازی شناخته می شود. این ماده که نوعی سنگ کربنات کلسیم و کانی رسوبی است ، پس از ترکیب با آب چسبندگی بسیار بالایی داشته و بعد از خشک شدن هم ترک نمی خورد. از جمله مزیت های استفاده از آهک در ساختمان سازی و عمران به سختی و استحکام بالا ، رنگ سفید ، عدم واکنش با دیگر مواد ساختمانی ، قیمت ارزان تر نسبت به دیگر مصالح و امکان انبار کردن طولانی مدت را می توان نام برد.

تاریخچه کاربرد آهک در ساختمان سازی

این ماده که به عنوان آهک ساختمانی هم شناخته می شود از گذشته های دور در ترکیب با خاکستر و خاک به صورت ساروج و شفته آهک بکار می رفته است. حتی سازه های باستانی نظیر اهرام مصر و یا بخش هایی از بنا های ایرانی مانند تخت جمشید و سی و سه پل نیز با استفاده از آهک تولید شده است و تا به امروز هم پا برجا هستند. بعد از جنگ جهانی دوم ، کشور های اروپایی از آهک برای تثبیت خاک ، شفته ریزی و جلوگیری از رشد گیاهان ناخواسته در شهر ها استفاده کردند. طبق تحقیقات انجام شده ، مردم ایران از سه هزار سال قبل با کاربرد آهک در ساخت و ساز آشنا شدند و آن را کار بردند.

معرفی انواع آهک مورد مصرف در ساخت و ساز

پودر سنگ آهک

سنگ آهک همان سنگ کربنات کلسیم است که بسیار سخت و محکم می باشد. سنگ آهک در گذشته به صورت مستقیم برای دیوار چینی استفاده می شده است اما امروز تنها برای تولید انواع آهک فراوری شده مصرف می گردد و مستقیما در ساخت و ساز کاربردی ندارد. با این حال می توان آن را کوبیده و به صورت پودر سنگ آهک برای شفته ریزی استخر و دیوار ها مصرف نمود. پودر سنگ آهک همچنین چسبندگی قیر به آسفالت ، گونی و ایزوگام را در امور ساختمانی افزایش می دهد. این ماده یکی از اجزاء تشکیل دهنده ملات است و معمولا با سیمان و ماسه ترکیب می شود. همچنین برای بند کشی کاشی و سرامیک هم پودر سنگ آهک را با سیمان سفید مخلوط می کنند.

آهک زنده

آهک زنده با فرمول شیمیایی اکسید کلسیم از خالص سازی سنگ آهک به دست می آید و در امور ساخت و ساز کاربرد های مختلفی دارد. مهم ترین کاربرد آهک زنده در ساختمان سازی جهت تولید سیمان و شفته ریزی می باشد. سیمان مهم ترین ماده مورد مصرف در ساخت و ساز نوین است. همه می دانیم که سالیانه صد ها میلیون تن سیمان در نقاط مختلف جهان برای ساختمان سازی و جاده سازی استفاده می شود. اما جالب است بدانیم که سیمان از ترکیب خاک رس ، سیلیس و اکسید های فلزی در ترکیب با آهک میکرونیزه تولید می گردد. در حقیقت آهک زنده نقش چسبندگی را در سیمان بر عهده داشته و در صورت نبود آن ، سیمان علمکرد خود را از دست می دهد. همچنین آهک زنده کلوخه ای هم برای شفته ریزی استخر و بنا های کوچک بکار می رود.

آهک نیمه آبی

آهک نیمه آبی شباهت زیادی به آهک زنده پخته شده دارد با این تفاوت که حاوی مقادیری خاک رس است. این نوع آهک خلوص پایین تری از آهک زنده دارد و به دلیل دارای بودن خاک رس ، از چسبندگی بالایی برخوردار بوده و پس از خشک شدن بسیار سخت می شود.

آهک آبی

سنگ های آهکی حاوی عناصر و ناخالصی های مختلفی هستند که بر ویژگی های این ماده ماثر می باشند. در صورتی که سنگ آهک حاوی آلومینیم ، سیلیکات و خاک رس باشد ، بعد از پخت با نام آهک آبی شناخته می شود. آهک آبی مورد مصرف در ساختمان سازی از نظر شیمیایی شباهت زیادی به سیمان پرتلند داشته و به آرامی شکفته می گردد.

آهک هیدراته

آهک هیدراته یا آهک شکفته ، گرد آهکی تولید شده در اثر ترکیب آهک زنده با آب است. این ماده خواص منحصر به فردی در تهیه ملات دارد و برای شفته ریزی مناسب است زیرا افزایش حجم ندارد و حفره های خالی ایجاد نمی کند. آهک هیدراته همچنین در تولید بسیاری از مصالح بکار رفته در ساختمان سازی مانند سرامیک و شیشه هم مصارفی دارد. ترکیب آهک شکفته با ماسه و سیمان یکی از پر مصرف ترین انواع ملات در ساختمان سازی است.

آهک دولومیتی

یکی از انواع آهک مورد استفاده در ساختمان سازی ، آهک دولومیتی است. دولومیت هم مانند آهک آبی و نیمه آبی دارای ناخالصی می باشد که از نوع منیزیم است. فرمول شیمیایی دولومیت به صورت کربنات کلسیم مینزیم بوده و در امور ساختمانی بکار می رود. به دلیل وجود منیزیم در ساختار این نوع آهک ، در صورت مصرف باید به میزان 30 تا 50 درصد بیشتر از آهک خالص مصرف گردد تا همان تاثیر را داشته باشد.

فروش آهک مورد مصرف در ساختمان سازی

در این مطلب به معرفی کاربرد آهک در ساختمان سازی و عمران و انواع مختلف این ماده پرداختیم. با توجه به اهمیت فراوان استفاده از مواد اولیه با کیفیت و با قیمت مناسب در ساخت و ساز ، توصیه می شود کلیه مصالح ساختمانی و از جمله آهک ساختمانی را از تولید کننده اصلی تهیه نمایید. کارخانه آهک پارس شیمی ، بزرگترین تولید کننده انواع آهک ساختمانی و پودر سنگ در کشور است که مرغوب ترین محصولات را با بهترین کیفیت در اختیار فعالان بخش ساخت و ساز کشور قرار می دهد. برای کسب اطلاعات در مورد نوع آهک مصرفی در هر بخش از فرایند ساخت و ساز و خرید این محصول با ما تماس حاصل نمایید.

3.5/5 - (4 امتیاز)
2019-12-11T15:29:04-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button