نقش آهک هیدراته در پرورش ماهی و آبزیان و آکواریوم

صفحه اصلی>بلاگ>نقش آهک هیدراته در پرورش ماهی و آبزیان و آکواریوم

نقش آهک هیدراته در پرورش ماهی و آبزیان و آکواریوم

آهک در استخر پرورش ماهی و میگو

نقش آهک هیدراته و یا پودر سنگ آهک در پرورش ماهی و آکواریوم آبزیان به منظور تصحیح اسیدیته و پی اچ آب است. از انواع آهک استفاده گسترده ای در پرورش ماهی و میگو می شود زیرا این ماده قادر به ضدعفونی کف استخر یا آکواریوم می باشد. آهک زنی یک عملیای رایج در این صنعت است که به سه منظور اصلی انجام می شود:

  1. افزایش مواد مغذی موجود در آب استخر
  2. افزایش پی اچ و ایفای نقش بافر جهت جلوگیری از نوسانات روزانه اسیدیته
  3. جهت ضدعفونی آب استخر پیش از شروع دوره

نقش آهک در افزایش مواد مغدی و تنظیم pH

کاربرد سنگ آهک چه از نوع کلسیت و چه از نوع دولومیت در استخرهایی که دارای بستر اسیدی هستند می تواند عناصر مغذی نظیر فسفر را افزایش داده و موجب رشد میکروارگانیسم هایی همچون فیتوپلانگتون شود که در زنجیره غذایی ماهی نقش مهمی دارد. آهک هیدراته و پودر سنگ آهک سبب افزایش سختی آب و قلیاییت شده و نقش تثبیت کننده پی اچ را دارد. تولید گاز دی اکسید کربن یکی از محصولات حاصل از تنفس حیوانات و گیاهان در آب می باشد. افزایش غلظت گاز دی اکسید کربن موجب اسیدی شدن آب استخر یا آکواریوم می شود و در نتیجه باید از آهک هیدراته به منظور کاهش اسیدیته به صورت مرتب استفاده نمود زیرا آهک با گاز کربنیک واکنش داده و آن را از محیط آب خارج می نماید.

فسفر یکی از مواد مغذی ضروری در پرورش آبزیان است و زمانی که آب اسیدی شده و پی اچ آن کاهش می یابد ، غلظت این عنصر کم می شود. افزایش پی اچ آب استخر پرورش ماهی در اثر آهک زنی ، موجب افزایش سطح فسفر شده که در نتیجه کود تولیدی در استخر بسیار قوی تر خواهد بود. بعلاوه فعالیت میکروارگانیسم های مفید در پی اچ بالا نیز افزایش پیدا می کند که سبب کاهش میزان میکروب های بیماری زا در کف استخر خواهد شد.

مصرف آهک در استخر پرورش ماهی

یون هیدروکسید می تواند پی اچ آب را افزایش دهد. به عنوان نمونه ، آب اشباع با آهک هیدراته هیدروکسید کلسیم دارای پی اچ بالای 12 است. افزایش pH خاک می تواند به خوبی آب و بستر استخر پرورش آبزیان را ضدعفونی کند. معمولا در استخر های پرورش میگو و ماهی ، از آهک هیدراته برای افزایش تعداد فیتوپلانگتون ها استفاده می کنند. مصرف آهک مزایای دیگری هم دارد از جمله اینکه به دلیل افزایش غلظت کلسیم ، می تواند به حذف فسفات در آب منجر شود و نیز با افزایش پی اچ ، گاز دی اکسید کربن محلول را حذف کند. کاهش فسفات و دی اکسید کربن ، فعالیت فتوسنتزی فیتوپلانگتون ها را کاهش داده و مانع از تغییرات روزانه پی اچ آب می شود.

باید توجه داشت که آهک زنی آب استخر باید در خارج از دوره پرورش و زمانی که ماهی و میگو در آب وجود ندارد انجام شود تا آهک فرصت لازم برای ایجاد واکنش های شیمیایی با مواد ناخواسته موجود در آب را داشته و سپس خنثی شود. آهک زنی در زمان حضور آبزیان در آب سبب مرگ و میر گله می گردد.

نوع آهک ، زمان و روش مصرف

آهک مورد استفاده در استخر ماهی و آکواریوم ها باید از نوع آهک هیدراته با فرمول هیدروکسید کلسیم باشد زیرا آهک زنده در صورت تماس با آب گرمای زیادی ایجاد خواهد کرد و اکسیژن آب را مصرف می کند و در نهایت هم به آهک هیدراته تبدیل خواهد شد. به منظور واکنش دهی بیشتر و بهتر با مواد ناخواسته موجود در آب و میکروب کشی قوی تر ، توصیه می شود از ریز ترین سایز آهک استفاده شود.

زمان خاصی برای افزودن آهک هیدراته یا پودر سنگ آهک به آب استخر پرورش ماهی و میگو وجود ندارد اما بهتر است این مواد بیشتر در ماه های پاییز و زمستان به آب افزوده شود. روش اعمال آهک به استخر های خالی به این صورت است که پودر آهک را با خاک استخر مخلوط می کنند. اما در صورت پر بودن آب استخر ، آن را به کل سطح آب می باشند. در استخر های کوچک یا آکواریوم ها ، پودر آهک را در یک سطل آب حل می کنند و داخل آب می ریزند اما برای استخرها بسیار بزرگ می توان بوسیله یک قایق ، آهک را بر روی تمام سطح آب پاشید. باید توجه داشت که مقدار کافی آهک هیدراته برای این منظور استفاده شود تا با افزایش ناگهانی پی اچ ، کلیه عوامل بیماری زای استخر از بین رود. آهک خاصیت سوزانندگی و کاستیک دارد در نتیجه زمان کار با آن باید از وسایل حفاظتی نظیر دستکش ، ماسک و عینک استفاده نمود.

فروش آهک مخصوص استخر پرورش آبزیان

کارخانه آهک پارس شیمی به عنوان بزرگترین تولید کننده آهک ، محصولات تخصصی با ویژگی و استاندارد های خاص جهت مشاغل مختلف را تهیه می نماید. آهک مخصوص پرورش ماهی و میگو که از نظر فرمولاسیون شیمیایی ، اندازه ذرات و محتویات کاملا برای این منظور طراحی شده است ، یکی از محصولات این مجموعه می باشد که بسیاری از پرورش دهندگان و فعالان بخش شیلات از آن جهت ضدعفونی استخر و افزایش مواد مغذی آب استفاده می نمایند.

3.5/5 - (4 امتیاز)
2019-11-24T19:11:01-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button