پودر سنگ و آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) چه تفاوتی دارند

صفحه اصلی>بلاگ>پودر سنگ و آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) چه تفاوتی دارند

پودر سنگ و آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) چه تفاوتی دارند

آهک یک ماده معدنی پر کاربرد است که در ساختمان سازی از آن به منظور تهیه انواع ملات و مصالح ساختمانی استفاده می شود. آهک دارای انواع بسیار گوناگونی می باشد و تمامی انواع آهک در صنایع ساختمانی ، کشاورزی ، پرورش دام و طیور و تولید مواد شیمیایی کاربرد دارد. اما مسئله مهم این است که هر کدام از انواع آهک را باید برای چه منظور استفاده نمود.

آهک چیست

آهک یک کانی معدنی رسوبی از نوع کربنات کلسیم است که در معادن سنگ در تمام جهان به وفور یافت می شود. این ماده یکی از کانی ها مهم و فراوان تشکیل دهنده پوسته زمین می باشد. فرمول شیمیایی آن در طبیعت به صورت CaCO3 است و از نظر ظاهری ، به حالت سخت و رنگ سفید می باشد. سنگ آهک را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد از جمله به صورت سنگ های بزرگ و کوچک ، کلوخه ، نمره بندی ، پودر سنگ و یا انواع فراوری شده آن نظیر آهک پخته شده ، آهک هیدراته ، آهک شکفته شده و … کاربرد دارد.

پودر سنگ چیست

پودر سنگ یا خاک سنگ در واقع از کوبش سنگ آهک خام بدست می آید. برای تولید این محصول ، هیچ گونه تغییرات شیمیایی روی آن انجام نمی شود و صرفا با استفاده از دستگاه های سنگ کوبی اقدام به کوبیدن و پودر کردن آن می کنیم. فرمول شیمیایی خاک سنگ مانند سنگ طبیعی به صورت کربنات کلسیم است.

آهک هیدراته چیست

آهک هیدراته از شکفته سازی آهک پخته شده به دست می آید. یکی از روش های رایج برای افزایش گستره کاربرد های اهک ، فراوری یا پخت آن است. با پخت آهک ، ناخالصی های مختلف موجود در آن جدا شده و امکان استفاده از محصولی خالص و کاربردی تر در صنایع مختلف ایجاد می گردد. زمانی که این سنگ را کوبیده و عمل پخت روی آن انجام می دهیم ، فرمول آن از کربنات کلسیم به اکسید کلسیم تغییر می کند که آن را آهک زنده می نامیم. سپس از طریق ترکیب آن با آب ، این محصول را به شرایط ثابت می رسانیم که در این حالت ، نام محصول به آهک شکفته شده یا آهک هیدراته تغییر می نماید.

شباهت و تفاوت پودر سنگ و آهک هیدراته چیست

تفاوت این دو محصول بسیار زیاد بوده و آنها از نظر شیمیایی و کاربردی با هم متفاوت هستند. همانطور که گفته شد ، پودر سنگ همان اهک خام است اما آهک هیدراته ، فراوری شده و تغییر شیمیایی در آن ایجاد شده است به این صورت که فرمول شیمیایی خاک سنگ CaCO3 بوده در حالی که آهک هیدراته دارای فرمولاسیون هیدروکسید کلسیم Ca(OH)2 می باشد. تفاوت دیگر خاک سنگ و آهک هیدراته در کاربرد و موارد مصرف آنها است. پودر سنگ آهک یک ماده فیلر یا پرکن می باشد و کاربرد اصلی آن در صنایع فولاد سازی و ذوب آهن ، زیر سازی جاده ها ، تولید پلاستیک و پلیمر و همچنین ساخت آثار هنری مثل مجسمه سازی است. اما آهک هیدراته به صورت گسترده ای در کاغذ سازی کاربرد دارد. همچنین برای ضدعفونی در صنعت پرورش دام و طیور و تصفیه آب و فاضلاب مصرف می گردد. آهک خوراکی که نوعی آهک تصفیه شده می باشد هم از تصفیه آهک هیدراته به دست می آید.

البته شباهت هایی هم با یکدیگر دارند از جمله اینکه هر دو ماده از ترکیبات آهک بوده و در ساختار آنها ، یون کلسیم وجود دارد. همچنین شکل ظاهری بسیار شبیه به هم داشته و هر دو محصول به صورت پودر ریز و سفید رنگ هستند. دیگر شباهت آنها این است که هیچ کدام در آب حل نمی شوند و کاملا نامحلول می باشند. همچنین موارد مصرف مشابهی هم دارند مانند اینکه برای تنظیم پی اچ و خنثی سازی اسید ها بکار می روند و در صنایع ساختمانی هم به عنوان ملات یا به صورت غیر مستقیم استفاده می شوند.

1/5 - (1 امتیاز)
2021-04-25T08:17:02+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button