پودر سنگ مجسمه سازی

صفحه اصلی>بلاگ>پودر سنگ مجسمه سازی

پودر سنگ مجسمه سازی

آموزش مجسمه سازی با پودر سنگ

پودر سنگ مجسمه سازی یکی از مواد اولیه و اصلی برای تهیه مجسمه است. البته مجسمه ها با مواد مختلف چوبی ، پلیمری ، سنگی و الیاف مصنوعی قابل تولید هستند ، اما یکی از اصلی ترین و راحت ترین مواد اولیه برای این منظور ، استفاده از پودر سنگ برای مجسمه سازی است. کاربرد پودر سنگ به جز مجسمه سازی در دیگر امور هنری نظیر پتینه کاری روی سنگ و چوب و شیشه ، ساخت گل مصنوعی و خلق تابلو نقش برجسته نیز می باشد. از انواع خاک سنگ می توان در مجسمه سازی استفاده نمود که از آن جمله می توان پودر سنگ آهک یا کربنات کلسیم ، پودر مل یا همان پودر بتونه کاری ، پودر سنگ مرمر و انواع گرد سنگ سفید و رنگی نام را دارند.

مجسمه سازی با پودر سنگ به دلیل حالت خمیری ، نرم و انعطاف پذیر آن بسیار راحت است. البته خاک سنگ کاربرد های دیگری هم مانند ترمیم آثار هنری آسیب دیده ، در ترکیب پلاستر های مارگریو و ونیزی و همچنین گریس اکرلیک دارد. برای ساخت مجسمه سفید رنگ از پودر سنگ آهک و کربنات کلسیم ، پودر سنگ جوشقان و … استفاده می شود. برای تهیه مجسمه رنگی هم دو راه مختلف وجود دارد. روش اول استفاده از پودر سنگ های رنگی تهیه شده از سنگ مرمر و سنگ گرانیت است. روش دوم هم افزودن رنگ های مخصوص به خمیر تهیه شده از آب و خاک سنگ می باشد.

پودر سنگ یکی از مواد اصلی مورد مصرف در صنایع ساختمانی است که از آن برای تهیه ملات و یا تولید مصالح ساختمانی مختلف مانند سیمان و بلوک استفاده می شود. این ماده البته کاربرد های گسترده تری هم دارد و در زمینه تولید بسیاری از محصولات شیمیایی و یا کالا هایی که روزانه با آن ها سر و کار داریم بکار می رود. خاک سنگ به عنوان فیلر در تولید محصولاتی نظیر کاغذ ، چسب ، رزین ، لاستیک ، پلاستیک و بسیاری محصولات دیگر استفاده می شود. این ماده همچنین در صنایع ذوب آهن و فولاد سازی ، تصفیه آب و فاضلاب ، استخراج نفت و گاز ، پتروشیمی و صنایع شیمیایی به صورت گسترده کاربرد دارد. امور هنری هم یکی دیگر از جنبه های کاربرد آن است. پودر سنگ به عنوان یک ماده انعطاف پذیر (پیش از خشک شدن) و مستحکم و با طول عمر زیاد ( پس از خشک شدن) ، برای هنرمندان در ساخت تندیس ، سردیس ، پتینه ، ظروف و بسیاری آثار هنری اهمیت دارد.

چرا از پودر سنگ در مجسمه سازی استفاده می نماییم؟

ترکیب پودر سنگ با آب و روغن ها ، خمیری شکل پذیر را ایجاد می نماید که بر خلاف گچ ، به سرعت خشک نمی شود و زمان کافی را جهت شکل دهی در اختیار ما قرار می دهد و بر خلاف سیمان ، بعد از اینکه خشک شد ترک نمی خورد. خاک سنگ پس از خشک شدن بسیار سخت شده و حالت خود را از دست نمی دهد. چنانچه در محیط های مرطوب و پر باران قرار گیرد ، در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد. انواع مختلف رنگی و سفید دارد که دست ما را برای تولید آثار هنری باز می گذارد. ارزان قیمت و در دسترس بوده و آماده سازی آن به راحتی انجام می گیرد.

پودر سنگ مجسمه سازیو آموزش ساخت مجسمهو

آموزش ساخت مجسمه با پودر سنگ

برای مجسمه سازی با پودر سنگ ، ابتدا باید خمیر مجسمه سازی را با مخلوط کردن خاک سنگ ، آب ، روغن و چسب آماده نمود. البته انواع مواد دیگری را می توان به این مخلوط اضافه کرد مثل رنگ ، اما پایه اولیه تهیه خمیر از طریق اختلاط این مواد است. توجه داشته باشید که پودر سنگ باید دانه بندی کاملا ریز و یک دستی داشته باشد و اگر ذرات درشتی در آن وجود دارد پیش از ترکیب کردن ، مواد خشک نظیر خاک سنگ ، مل ، سینکا و … را الک کنید تا خمیر یکدستی تهیه شود.

مواد لازم برای تهیه خمیر مجسمه سازی
مادهتوضیحاتمقدار
پودر سنگپودر سنگ های مختلف مانند آهک و کربنات کلسیم – بسته به نوع مصرف3 قاشق
پودر بتونه (پودر مل)برای تهیه خمیر مجسمه لازم است4 پیمانه
پودر سینکابرای بهبود کیفیت خمیر بکار می رود3 قاشق
گریسنوعی چسب گیاهی که می توان از عطاری ها تهیه نمود1 پیمانه
چسب چوبچسب ضروری و قوام دهنده خمیر مجسمه سازی3 لیوان
روغنمی توان از روغن مخصوص بتونه یا روغن خوراکی استفاده کرد3 قاشق

مراحل انجام کار

حالا زمان مخلوط کردن مواد اولیه و تهیه خمیر مجسمه سازی است. همان طور که گفته شد ، ابتدا باید مواد خشک را الک کنیم. این کار به دو منظور انجام می گیرد. اول این که اگر ریگ یا ذرات درشتی در آن هست جدا شود و دوم اینکه از کلوخه شدن پودر ها در مخلوط جلوگیری نماییم. برای انجام اینکار توصیه ما بر این است که اول پودر سنگ ، سینکا و پودر مل را به صورت جداگانه الک کنید و سپس همه آنها را با هم مخلوط کرده و یک بار دیگر مخلوط را الک نمایید.

در مرحله بعدی وقت افزودن روغن و چسب چوب است. هر دو ماده را هم زمان داخل پودر ها بریزید. قبل از ترکیب کردن ، دستان خود را با روغن چرب نمایید تا مواد به دستتان نچسبد. مراحل انجام ، کاری شبیه به تهیه خمیر آرد گندم است و باید تا زمانی که یک خمیر نرم و یک دست ایجاد گردد ، مخلوط را ورز دهید. بعد از آماده شدن خمیر مجسمه سازی نیازی به استراحت ندارد و بلافاصله برای انجام کارهای هنری استفاده می شود. این خمیر را تا چند ماه می توان نگهداری نموده و بکار برد. اما برای اینکه انعطاف خود را از دست نداده و خشک نشود ، آن را داخل یک پلاستیک که قبلا چرب کرده اید گذاشته و در یخچال قرار دهید.

هنر مجسمه سازی با پودر سنگ سابقه زیادی داشته و انجام آن بسیار راحت تر و ارزان تر از استفاده از سنگ و چوب است. انعطاف زیاد خمیر مجسمه سازی باعث می شود بتوانیم آثار بسیار متنوع و با جزئیات فراوان را در کوتاه ترین زمان ممکن خلق نماییم. توصیه می کنیم از پودر سنگ با کیفیت برای مجسمه سازی استفاده کنید تا بعد از خشک شدن مقاومت مناسبی داشته و ترک نخورد.

4.1/5 - (26 امتیاز)
2019-12-18T09:39:28-01:00

۲ Comments

  1. T ژوئن 16, 2022 در 12:41 ق.ظ - پاسخ دادن

    کربنات کلسیم مگه همون پودر سینکا نیست؟!!!
    پس چرا دوبار تو ترکیب و به عنوان دو ماده متفاوت به ترکیبات اضافه شده

    • Sahar ژانویه 6, 2024 در 2:04 ب.ظ - پاسخ دادن

      سوال منم هست چرا کسی جواب نداده

ثبت ديدگاه

Call Now Button