کاربرد آهک زنده

صفحه اصلی>بلاگ>کاربرد آهک زنده

کاربرد آهک زنده

کاربرد آهک زنده چیست

آهک زنده با فرمول اکسید کلسیم یکی از ترکیبات پر مصرف در بخش های مختلفی صنعتی است. آهک زنده که در واقع آهک خالص شده است ، از پخت سنگ آهک در دمای بالا به دست می آید و ویژگی های شیمیایی خاصی دارد که سبب شده تا موارد مصرف مختلفی برای آن ایجاد گردد. کاربرد آهک زنده سابقه طولانی ندارد زیرا روش پخت سنگ آهک در کوره های مخصوص ، مدت زمان زیادی نیست که کشف گردیده. موارد مصرف آهک هیدراته به دلیل خاصیت قلیایی قوی ، وجود کلسیم در آن و خاصیت ضدعفونی کنندگی بالای این ماده می باشد.

آهک زنده در متالورژی

موارد مصرف آهک زنده در صنعت فولاد سازی گسترده است. فولاد سازی به دلیل نقش بسیار با اهمیت آن در زندگی بشر و گستره‌ی فوق العاده ، یکی از دلایل اصلی رشد تولید آهک است. کاربرد آهک زنده در حذف مواد ناخالص موجود در فولاد و آهن در طی فرایند ذوب است. اکسید کلسیم مورد استفاده برای این منظور باید دارای خلوص بسیار بالایی باشد تا عملکرد واکنش پذیری لازم را از خود نشان دهد. کاربرد آهک در فولادسازی به شرح زیر است:

ایجاد سرباره : اکسید کلسیم برای تشکیل سرباره‌ی حاوی ناخالصی های فولاد بکار می رود. همچنین از فلز در برابر عوامل جوی مانند نیتروژن و هیدروژن محافظت می نماید.

حذف فسفر : فسفر موجود در سنگ آهن و ضایعات آهن که در فرایند اولیه تولید فولاد بکار می رود ، خسارت شدیدی به ویژگی های فولاد وارد می آورد. در مقیاس بالا ، فسفر سبب کاهش شکل پذیری و افزایش شکنندگی محصول در زمان سرد شدن می گردد. آهک زنده در طی فرایند ذوب ، به فولاد افزوده شده و فسفر آن را استخراج می نماید.

حذف سولفور : سولفور (گوگرد) هم می تواند فولاد را شکننده کند و باعث ترک خوردن و شکستگی آن شود. کاربرد آهک زنده در کاهش درصد گوگرد و تاثیرات سوء آن است.

آهک زنده در تولید سیمان

در حدود 61 تا 67 درصد وزن سیمان را اکسید کلسیم تشکیل می دهد. برای تولید سیمان ، آهک زنده را با اکسيد آلومينيم ، اکسيد سيليسيم ، اکسيد آهن ، اکسيد منيزيم و خاک رس مخلوط کرده و در دمای 1400 تا 1500 درجه سانتی گراد حرارت می دهند. اکسید کلسیم ماده ای چسبناک بوده و سیمان را ضد آب می کند.

کاربرد آهک زنده در مرغداری

کود مرغی تولید شده در سالن های پرورش حاوی فسفر و مواد بیماری زا هستند. انواع آهک و بخصوص آهک زنده دارای خاصیت میکروب کشی هستند. زمانی که اکسید کلسیم به کف سالن پاشیده می شود ، با جذب رطوبت کود ، حرارت زیادی تا هفتاد درجه سانتی گراد تولید نموده و بسیاری از میکروب ها را از بین می برد. همچنین این ماده خاصیت قلیایی داشته و با افزایش پی اچ کف سالن ، شرایط رشد عوامل بیماری زا را از بین می برد.

شفته ریزی

آهک به دلیل چسبندگی ، ضد آبی و استحکام برای شفته ریزی استخر و سازه های مختلف به کار می رود. یکی از انواع آهک که برای این منظور کاربرد دارد ، اکسید کلسیم است. این ماده همچنین برای تثبیت خاک رس و ریز دانه بسیار مفید است. کاربرد آهک هیدراته در واکنش با ذرات سیلیکا و آلومینا و تشکیل سیلیکات کلسیم و آلومینات کلسیم است که حالتی سیمانی و سخت دارد.

تولید آهک

بیش از نیمی از اکسید کلسیم تولید شده در کارخانجات به هیدروکسید کلسیم یا آهک هیدراته تبدیل می شود. آهک هیدراته یک ماده شیمیایی پر کاربرد است که در تولید بسیاری از محصولات نظیر کاغذ ، پلاستیک ، لاستیک و همچنین برای تنظیم اسیدیته ، صنعت نفت و پتروشیمی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

سولفور زدائی

تولید گاز های سمی ، بخصوص گاز دی اکسید گوگرد یکی از دلایل آلایندگی زیست محیطی صنعت نفت و گاز و همچنین صنایعی است که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. یون های کلسیم و اکسید موجود در آهک زنده می تواند گوگرد گازی را به دام بیاندازد و آن را به صورت اکسید گوگرد جامد تبدیل کند.

1/5 - (1 امتیاز)
2020-01-19T12:45:53-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button