آهک از حرارت دادن چه ماده ای بدست می آید

صفحه اصلی>بلاگ>آهک از حرارت دادن چه ماده ای بدست می آید

آهک از حرارت دادن چه ماده ای بدست می آید

آهک از حرارت دادن چه ماده ای بدست می آید (علوم هفتم)

آهک یک ماده معدنی است که از خانواده سنگ های کربنات کلسیم می باشد. این کانی معدنی که در طبیعت به نام سنگ آهک شناخته می شود ، یک ماده خام است که کاربرد های محدودی دارد اما در صورت انجام برخی واکنش های شیمیایی ، تبدیل به یک ترکیب پر کاربرد می شود. از آهک فراوری شده در بسیاری از مشاغل و کاربرد ها مانند ساختمان سازی ، تولید مواد شیمیایی ، تنظیم اسیدیته ، تصفیه آب و فاضلاب ، کشاورزی ، تهیه مواد خوراکی و دارویی ، تولید رنگ و رزین و … استفاده می شود.

اما آهک از حرارت دادن چه ماده ای بدست می آید؟ برای تهیه آهک فراوری شده باید سنگ کربنات کلسیم را حرارت دهیم. کربنات کلسیم یک سنگ رسوبی بسیار فراوان در طبیعت است که از نظر شیمیایی دارای فرمولاسیون CaCO3 می باشد. البته کربنات کلسیم که به سنگ آهک هم معروف است ، حاوی ناخالصی های مختلفی مانند گاز کربنیک ، آهن ، منیزیم و غیره می باشد و بنابراین باید آن را خالص سازی نمود. روش خالص سازی آهک از طریق حرارت دادن سنگ کربنات کلسیم است. با توجه به اینکه دمای ذوب آن بالا می باشد باید حرارت زیادی را اعمال نمود. به همین خاطر از کوره های بسیار پر قدرتی به نام کوره آهک پزی استفاده می نماییم که قادر به ایجاد حرارتی بین 900 تا 1100 درجه سانتی گراد هستند.

کوره های آهک پزی انواع مختلف سنتی و مدرنی دارند. در کوره های سنتی ، حرارت کمتری تولید شده و به آهک به صورت یک دست و همگن حرارت نمی رسد. اما در کوره های مدرن ، حرارت بسیار زیاد و یکنواختی به آن اعمال می گردد و پیش از پخت هم ، سنگ کربنات کلسیم با استفاده از دستگاه های سنگ کوبی قدرتمندی به خوبی پخته شده و کاملا ریز می شود تا بهتر حرارت داده شود.

چرا سنگ را حرارت می دهیم؟

سنگ کربنات کلسیم حاوی ناخالصی های زیادی است. مهم ترین ماده ای که باید برای خالص سازی آهک از سنگ کربنات کلسیم جداسازی شود ، گاز دی اکسید کربن است که به مرور زمان در این کانی معدنی گرفتار شده است. حرارت دادن موجب می گردد تا گاز کربنیک و دیگر ناخالصی ها از کربنات کلسیم جدا شده و فرمول آن از حالت کربنات کلسیم CaCO3 به حالت اکسید کلسیم CaO تغییر کند. اکسید کلسیم که همان آهک خالص شده است ، با نام آهک زنده هم شناخته می شود.

با وجود اینکه سنگ آهک بدون حرارت دهی هم آهک می باشد و کاربرد هایی دارد اما از طریق فرایند حرارت دهی ، خواص آن افزایش یافته و کاربرد هایش گسترش می یابد. هر چه خلوص این ماده بالاتر باشد ، می توان از آن در کاربرد های حساس تری استفاده نمود. از جمله موارد مصرف آهک بسیار خالص ، در تهیه مواد غذایی و داروئی است. برای مثال در پخت برخی انواع مربا مانند مربای کدو حلوایی و بالنگ از آب آهک استفاده می شود.

آهک از حرارت دهی چه مواد دیگری بدست می آید؟

به جز سنگ آهک ، این ماده را می توان از نوع دیگری از کربنات کلسیم بنام دولومیت هم تولید نمود. دولومیت نوعی کربنات کلسیم حاوی درصد بالای منیزیم است که خلوص پایین تری از سنگ آهک دارد ولی می توان از طریق حرارت دهی ، از آن آهک تولید نمود.

3.3/5 - (6 امتیاز)
2020-05-28T12:39:32+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button