انواع سنگ آهک

صفحه اصلی>بلاگ>انواع سنگ آهک

انواع سنگ آهک

انواع سنگ آهک یا لایم استون جزء فراوان ترین ترکیبات تشکیل دهنده پوسته زمین هستند. سنگ های آهکی از خانواده کانی های رسوبی بوده و بنابراین از اعماق زمین به وجود نیامده اند بلکه مواد آلی در ساخت آن ها نقش دارند. سنگ آهک دارای فرمول CaCO3 است و یکی از اعضاء خانواده کربنات کلسیم می باشد. آهک بسته نوع آن سنگی سفید رنگ با درجه سختی متفاوت است که با توجه به ناخالصی های موجود در آن ، ممکن است به رنگ های آبی ، خاکستری و کرم نیز ایجاد شود. منشاء تشکیل آن از عوامل مختلفی نظیر بدن موجودات آبزی می باشد.

انواع سنگ آهک از نظر فرمولاسیون

سنگ آهک کلسیمی : این ماده که خلوص کلسیمی آن می تواند تا 99 درصد نیز برسد دارای فرمول کربنات کلسیم CaCO3 است. این نوع آهک به دلیل کیفیت بالا در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارد بخصوص در فولادسازی و تولید محصولات شیمیایی به صورت بسیار گسترده ای مصرف می شود.

دولومیت : آهک دولومیتی هم در خانواده سنگ آهک قرار می گیرد با این تفاوت که در فرمول آن عنصر منیزیم نیز وجود دارد. فرمولاسیون دولومیت به صورت CaMg(CO3)2 است یک سنگ خشک کربناته می باشد. خلوص پایین تر این ماده سبب شده از آن کمتر در صنایع استفاده شود زیرا در صورت مصرف باید بین 30 تا 50 درصد بیشتر از سنگ آهک معمولی بکار رود.

انواع سنگ آهک از نظر منشاء تشکیل

گچ : نوعی سنگ آهکی نرم است که سختی بسیار کمتری نسبت به دیگر انواع کربنات کلسیم دارد. منشاء تشکیل گچ از اسکلت نوعی جلبک دریایی به نام کوکولیت می باشد که پس از گذشت هزاران سال به صورت سنگ گچ درامده است. گچ به دلیل چسبندگی بالا بیشتر در زمینه ساختمانی و ترکیب مواد با یکدیگر کاربرد دارد.

سنگ آهک مرجانی : صخره های مرجانی هم سازنده سنگ های آهکی هستند. بخش زیادی از بدن مرجان ها از کلسیم تشکیل شده است و این موجودات پس از مرگ و پس از هزاران سال متراکم شده و در اثر عوامل فیزیکی به انواع سنگ آهك تبدیل می شوند.

پوسته حیوانات : نوعی از کربنات کلسیم معروف به سنگ آهک کرینوئید و فوزولینید نیز در اثر خار پوست ها و موجودات دریایی به نام sea lilie که شبیه نوعی گل هستند بوجود می آیند. در حقیقت سنگ آهک ، فسیل این موجودات دریایی است. سنگ آهک فسیلی از انباشت اسکلت موجودات ریز تک سلولی به نام فرامینیفرا که در کم عمق ترین تا عمیق ترین بخش های اقیانوس ها زیست می کنند ایجاد می شود.

تراورتن : نوعی لایم استون فشرده است که در امتداد آبشار ها و اطراف چشمه های آب گرم و سردی که ده ها هزار است فعال بوده اند ایجاد می شود. تراورتن به شکل بسیار متراکم و منسجمی از لایه های مختلفی که به مرور زمان روی هم قرار گرفته اند و گهگاه با فسیل هایی که درون آنها ایجاد شده است شکل می گیرد بنابراین می توان آن را سخت ترین انواع سنگ آهک دانست. به دلیل اینکه حباب های گاز دی اکسید کربن در سطح تراورتن در زمان ایجاد به دام افتاده اند ، بنابراین سطح این سنگ حالتی مثل پنیر سوراخ سوراخ دارد. این سنگ به دلیل زیبایی چشم نوازی که دارد در نمای ساختمان ها و کف طبقات بکار می رود.

سنگ آهک سیاه : سنگ های آهکی در رنگ ها و طرح های مختلفی ایجاد می شوند. چنانچه لایم استون به رنگ خاکستری تیره یا سیاه باشد در اثر ذوب ترکیبات ارگانیک در آن است. سنگ آهک قهوه ای و زرد ، رنگ خود را از اکسید آهن و دیگر ناخالصی ها بدست آورده است. بافت سنگ های آهکی معمولا از کریستال های درشت تا دانه های ریز متغیر می بشد.

انواع سنگ آهک, کاربرد انواع سنگ های آهکی,

انواع سنگ آهک از نظر بازاری

سنگ آهک چرب و پرمایه : از نوع لایم استون کلسیمی بوده و دولومیت نیست. غلظت کلسیمی این سنگ بالای 96 درصد است یعنی سنگی بسیار خالص و غنی از کلسیم می باشد. در صورت پخت آن ، در ترکیب با آب به شدت شکفته می شود و حرارت زیادی تولید می کند. معادنی که حاوی این نوع سنگ آهک باشند از ارزش زیادی برخوردار هستند.

سنگ آهک ضعیف یا کم قوه : آهک موجود در آن بسیار اندک بوده و سنگ ضعیفی است که بیشتر حاوی ناخالصی های آهنی ، سیلیسی و آلومینیومی می باشد. از این محصول در صنایع حساس نظیر فولاد سازی استفاده نمی شود و بیشتر نقش پر کننده در ساختمان سازی و راه سازی را دارد.

سنگ آهک آبی : این نوع لایم استون با خاک رس ترکیب شده است. بر خلاف سایر انواع سنگ آهك که در زیر آب نمی گیرند ، سنگ آهک آبی همچون سیمان در داخل آب هم سفت می شود.

5/5 - (3 امتیاز)
2019-10-08T20:19:22+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button