طرز تهیه مربای بالنگ با آهک | پخت مربای بالنگ بدون آهک

صفحه اصلی>بلاگ>طرز تهیه مربای بالنگ با آهک | پخت مربای بالنگ بدون آهک

طرز تهیه مربای بالنگ با آهک | پخت مربای بالنگ بدون آهک

طرز تهیه مربای بالنگ تازه

مربای بالنگ یکی از خوشمزه ترین و خوش عطر ترین انواع مربای ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. اما پخت مربای بالنگ نکات مهمی دارد که اگر آنها را رعایت نکنیم ، امکان تلخ شدن یا نرم و خمیری شدن آن وجود خواهد داشت. مربای بالنگ باید تازه بوده و پس از پخت حالت ترد و خشک داشته باشد. تهیه مربای بالنگ در منزل علاوه بر اینکه لذت بخش است و بوی مطبوعی در فضای خانه پخش می شود ، همچنین به دلیل عدم استفاده از مواد افزودنی و نگهدارنده ها ، برای سلامت افراد خانواده هم مفید تر خواهد بود.

بالنگ میوه ای از دسته مرکبات با گوشت سفید و پوست بسیار ضخیم ، ناصاف و طلایی رنگ است. این میوه خواص آرامش بخش ، مقوی کبد و رفع خونریزی لثه داشته و برای معده مفید است. این مربا را می توان با آهک و یا بدون آهک تهیه نمود که هر کدام مزایا و معایت خاص خود را دارد.

مربای بالنگ با آهک

مواد مورد نیاز

میوه بالنگ : 1 کیلوگرم

شکر : 1 کیلوگرم تا یک و نیم کیلو

گلاب : به میزان لازم

آب : نیم لیتر

طرز پخت مربای بالنگ

می توان بالنگ را به اشکال مختلفی مثل گل ، قلب ، حبه قندی و … خورد کرد. برای این منظور از کارد یا قالب استفاده نمایید. حتما نیازی نیست پوست میوه را جدا کنید بلکه توصیه می شود طوری برش بزنید که مقداری پوست آن هم به گوشت متصل باشد زیرا پوست این میوه ، بخش معطر آن است. پس از برش زنی ، آنها را داخل قابله ریخته و مقداری آب هم می ریزیم که روی میوه ها را بپوشاند. شعله گاز باید نسبتا زیاد باشد تا سریعا شروع به جوشیدن کند. پس از شروع به جوشیدن ، معمولا بین 3 تا 5 دقیقه برای پخت اولیه کافی است. بعد آن را آبکش می کنیم. باید این عمل را 3 بار انجام دهیم. پس از سومین پخت ، میوه ها را داخل آب سرد خیس می نماییم. هر یک ساعت باید آب آن را عوض کرده و این کار را تا چهار بار تکرار کنیم.

بعد از آخرین آبکشی که به منظور تلخی گیری بالنگ انجام می دهیم ، باید شیره مربا را آماده کنیم. برای این کار ، آب و شکر را مخلوط کرده و حرارت می دهیم تا زمانی که محلول شروع به جوشیدن کند. وقتی جوشیدن شروع شد ، حرارت را کم می کنیم تا به قوام برسد. در نهایت میوه های پخته شده را داخل شیره آماده شده قرار می دهیم و تا یک ساعت آن را با حرارت کم می جوشانیم تا بالنگ کاملا بپزد.

مربای بالنگ با آهک

مربای بالنگ با آهک

استفاده از آب آهک برای پخت مربای بالنگ ، کدو حلوایی ، انجیر و … به منظور ترد شدن آن است. این کار سبب می شود شکل ظاهری میوه پس از پخت بهتر حفظ شود. همچنین موجب حفظ پروتئین خواهد شد. برای این منظور باید از آهک خوراکی که نوعی آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) با خلوص بالا استفاده نمود. در صورت ترکیب آهک هیدراته با آب ، مایعی به نام شیر آهک یا آب آهک ایجاد می شود که خواص مناسب برای استفاده در پخت و پز دارد.

روش تهیه آب آهک برای مربا

به ازای هر یک کیلوگرم بالنگ ، یک کیلوگرم آهک هیدراته خوراکی را داخل پارچ یا ظرفی شیشه ای و شفاف می ریزیم و به میزان یک لیتر هم آب به آن می افزاییم و بخوبی بهم می زنیم. با این کار ، یک محلول شیری رنگ بدست می آید. باید آن را برای مدت یک تا چند ساعت کنار بگذاریم تا آهک بخوبی در ته ظرف ته نشین شده و آب کاملا شفاف و بدون ذره ای آهک روی آن را بگیرید. این مایع شفاف برای پخت مربا مناسب است. مایع شفاف را در ظرف دیگری ریخته و میوه ها را برای مدت زمانی داخل آن بخوابانید. در نهایت پیش از پخت میوه ها ، چندین بار آن ها را بشوئید تا آهک آن بخوبی شسته شود. استفاده از آهک در پخت مربای بالنگ اختیاری است و بیشتر به منظور ترد شدن مربا به کار می رود.

3.5/5 - (50 امتیاز)
2020-03-14T13:49:32-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button