استفاده از آهک هیدراته در صنعت تولید قند

صفحه اصلی>بلاگ>استفاده از آهک هیدراته در صنعت تولید قند

استفاده از آهک هیدراته در صنعت تولید قند

مصرف آهک در تولید قند و شکر

آهک به صورت خام و یا پخته شده ، دارای موارد مصرف بسیار فراوان و گسترده ای در صنایع تولیدی ، خدماتی و غذائی است. با وجود این که آهک ماده ای خوراکی نیست ، اما کاربرد هایی در تولید مواد خوراکی گوناگون دارد. البته آهک مصرفی در صنایع غذایی از نوع خام و طبیعی آن نیست بلکه باید به خوبی پخته شود و کلیه مواد زیان آور و بیماری زای آن از بین رود. فرایند تصفیه شربت قند از اهمیت زیادی برخوردار است که در این فرایند از پودر آهک برای تصفیه شربت به دست آمده از چغندر قند و نیشکر استفاده می شود.

چه نوعی از آهک در تصفیه قند کاربرد دارد

همانطور که گفته شد نمی توان هر نوعی از آهک را در فرایند تولید قند بکار برد. زیرا اهک موجود در طبیعت حاوی انواع ناخالصی و مواد زیان آور می باشد که قابل استفاده در مواد خوراکی نیست. آهک خوراکی از نوع آهک هیدراته است که به خوبی و در حرارت بسیار بالایی پخته شده و فاقد هر نوع مواد بیماری می باشد. آهک هیدراته دارای فرمول شیمیایی هیدروکسید کلسیم بوده و حالت پودری دارد. با وجود اینکه از این آهک خالص در تولید قند و شکر استفاده می گردد ، اما پس از پایان پروسه خالص سازی شربت قند ، باید از آن جداسازی شود.

چرا آهک را در تولید قند بکار می گیریم

شربت قندی که از نیشکر و چغندر قند استخراج می گردد به دلیل پی اچ پایین دارای خاصیت اسیدی است. از آنجا که آهک هیدراته یک ماده قلیایی می باشد ، می تواند پی اچ شربت قند را تصحیح نماید. آهک هیدراته خوراکی از طریق ایجاد فولیکولاسیون برای سفید کردن قند بکار می رود. برای بکار گیری این ماده در صنایع خوراکی باید ابتدا اقدام به تهیه آب آهک نمود زیرا نمی توان پودر آهک را مستقیما در داخل مواد خوراکی استفاده کرد. آب آهک یک محلول ایجاد شده از ترکیب آب و آهک هیدراته است که ویژگی های شیمیایی خاصی دارد.  آب آهک تهیه شده باید دارای استاندارد هایی در زمینه روش تولید ، میزان اسیدیته ، کیفیت آهک شکفته ، تجزیه شیمیایی و واکنش پذیری باشد. استفاده از آهک در تولید قند همچنین سبب جلوگیری از تخریب ساکاروز در گلوکوز و فروکتوز می گردد.

در نهایت و پس از استفاده از محلول آهک هیدراته ، باید آن را از قند جداسازی نمود. برای این منظور ، شربت قند را تا دمای جوش حرارت می دهند. در این شرایط ، آهک به صورت کریستال درامده و به راحتی از محلول جدا می شود. این کار اهمیت زیادی دارد زیرا مصرف خوراکی آهک برای سلامت انسان زیان بار است. در نهایت ، شربت قند به مخازن خاصی برای شفاف سازی هدایت می شود.

3.9/5 - (7 امتیاز)
2020-02-24T09:39:05-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button