سنگ آهک در اثر دگرگونی به چه سنگی تبدیل می شود

صفحه اصلی>بلاگ>سنگ آهک در اثر دگرگونی به چه سنگی تبدیل می شود

سنگ آهک در اثر دگرگونی به چه سنگی تبدیل می شود

از دگرگونی سنگ آهک چه سنگی به وجود می آید؟

آهک یک نوع سنگ رسوبی کربناته است. تولید سنگ آهک در طبیعت به صدها هزار تا میلیون ها سال زمان نیاز دارد. تولید آن به دو صورت بیولوژیک و شیمیایی در طبیعت صورت می گیرد. بسیاری از موجوداتی که در دریا ها و دریاچه ها زندگی می کنند مانند مرجان ها ، سخت پوستان و تک سلولی ها دارای پوسته سخت یا مواد کلسیمی در ساختار بدن خود هستند و پس از مرگ ، در کف دریا تجزیه می شوند. در اثر رسوب و فشرده شدن کلسیم موجود در بدن آنها در طی صدها هزار سال ، سنگ آهک با فرمول شیمیایی کربنات کلسیم بوجود می آید. به همین دلیل ، سنگ آهک در دسته سنگ های رسوبی کربناته قرار می گیرد.

سنگ آهک بعد از گرما و فشار به چه سنگی تبدیل می شود

سنگ های کربناته دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آنها سنگ آهک است. این نوع سنگ ها که شامل دولومیت ، کلسیت ، آراگونیت ، مرمریت و آهک هستند ، همگی جزء خانواده سنگ کربنات کلسیم می باشند و ویژگی های مختلفی از نظر رنگ ، سختی و کاربرد دارند. اما سنگ آهک پس از گرما و فشار به چه سنگی تبدیل میشود؟ تغییرات سنگ آهکی که در طبیعت تحت فشار و گرما قرار می گیرد با تغییرات سنگ آهکی که در کارخانه ها و در کوره آهکپزی تحت حرارت قرار می گیرد متفاوت خواهد بود.

اگر سنگ آهک به صورت صنعتی در کوره آهکپزی و در حرارت بسیار زیادی که معمولا بیش از 900 درجه سانتی گراد است حرارت داده شود ، دگرگون نمی شود بلکه یک تغییر شیمیایی مهم در آن ایجاد می گردد. به این صورت که فرمول شیمیایی آن از کربنات کلسیم به اکسید کلسیم یعنی آهک خالص تغییر می کند. در این صورت آن را همچنان آهک می نامیم با این تفاوت که از سنگ آهک خام به آهک خالص پخته شده تبدیل شده است.

اما سنگ آهک بعد از گرما و فشاری که در طبیعت و طی هزاران سال به آن وارد می شود ، دچار دگرگونی شده و از سنگ رسوبی به سنگ دگرگونی تبدیل خواهد شد. سنگ آهک پس از دگرگونی در شرایط مناسب به سنگ مرمریت یا همان سنگ مرمر تبدیل می گردد. سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی ایجاد شده از تغییر سنگ آهک به مرمریت است که تحت فشار و حرارت مشخصی در طی فرآیند توده ای و فشرده شدن بوجود می آید. بعضی اوقات در طبیعت شرایط فشار هوا ، غلظت گاز کربنیک و گرما به گونه ای می شود که بر روی سنگ آهک تاثیر گذاشته و آن را گرم و فشرده می کند. این شرایط موجب تبلور مجدد یا Recrystallization ذرات سنگ آهک می گردد. این فرایند ، دگرگونی سنگ نام دارد. پس جواب این سوال که سنگ آهک چگونه به سنگ مرمر تبدیل می شود را می توان گرما و فشار مداوم موجود در برخی مناطق دانست. سنگ مرمر به دلیل فشار و گرمایی که به آن وارد شده و نوع چینش ذرات آن ، سخت تر از سنگ آهک است و ظاهری شیشه ای و زیبا در رنگ های مختلف از سفید تا سیاه دارد.

3.8/5 - (17 امتیاز)
2021-12-13T09:50:53-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button