طرز تهیه مربای بادمجان بدون اهک و با آهک

صفحه اصلی>بلاگ>طرز تهیه مربای بادمجان بدون اهک و با آهک

طرز تهیه مربای بادمجان بدون اهک و با آهک

طرز تهیه مربای بادمجان

بادمجان یکی از صیفی جات پر مصرف در میان ما ایرانیان است که از آن برای تهیه غذا های خوش آب و رنگ ، ترشیجات و مربا استفاده می کنیم. از بیشتر میوه ها و محصولات کشاورزی می توان برای پخت مربا استفاده نمود و هر کدام مشحصات و ویژگی های مربوط به خود را دارد. مربای بادمجان بافت ترد و شیشه ای داشته و به عنوان یک تجربه جدید برای افرادی که از مربای های معمول خسته شده اند ، جذاب خواهد بود.

نقش آهک در پخت مربا

استفاده از آهک در مربای بادمجان الزامی نیست. نقش آهک در پخت مربا به منظور حفظ شکل ظاهری میوه و صیفی جات پس از پخت می باشد. یعنی اگر برای پخت مربا از آهک استفاده نکنیم ، اتفاق خاصی نخواهد افتاد و فقط امکان دارد میوه در حین پختن له شود و شکل ظاهری خود را از دست بدهد. روش استفاده از آهک هم اهمیت دارد زیرا آهک نباید به صورت مستقیم خورده شود بلکه از محلول تهیه شده از آن که آب آهک دارد استفاده می کنیم. آهک مورد مصرف در این زمینه هم ، آهک هیدراته خوراکی است که کاملا تصفیه شده و فاقد مواد سمی و زیان آور می باشد.

 

مواد مورد نیاز برای پخت مربا بادمجان

بادمجان ریز و قلمی1 کیلو گرم
شکریک و نیک کیلوگرم
آببه اندازه ای که روی بادمجان را بپوشاند (حدودا 4 لیوان)
پودر وانیل1 قاشق چایخوری
آهک1 کیلوگرم
خلال پسته ، خلال بادام ، پودر نارگیلبه میزان دلخواه

آماده سازی آب آهک برای مربا

همانطور که گفتیم ، آهک را به هیچ عنوان نباید مستقیما برای مصرف خوراکی استفاده نماییم بلکه محلول مخصوصی از آن را آماده می کنیم که آب آهک نام دارد. برای تهیه آب آهک ، 1 کیلو آهک خوراکی مخصوص را داخل پارچ شیشه ای بریزید و بین 1 تا یک و نیم لیتر آب به آن اضافه کنید و بخوبی به هم بزنید. با این کار ، یک محلول سفید رنگ بدست می آید که شیر آهک نام دارد. چند ساعت به این محلول فرصت دهید تا آهک آن کاملا در ظرف ته نشین شود و آب کاملا زلال و شفاف روی آن باشد. این آب زلال ، همان آب آهک مورد نظر است که باید به آرامی از آهک ته نشین شده جدا شود.

طرز تهیه مربای بادمجان بدون اهک و با آهک

طرز تهیه مربای بادمجان

1- پوست بادمجان ها را بگیرید و آن ها را یک شب در آب آهک بخوابانید

2- حال باید یک شب دیگر ، بادمجان ها را در آب تمیز بخوابانید تا آهک آن کاملا خارج شود. در طول شب ، چندین بار آب آن را عوض کنید.

“در صورتی که قصد تهیه مربای بادمجان بدون اهک را دارید ، مراحل 1 و 2 را انجام ندهید.”

3- آب و شکر را داخل یک قابله بریزید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند.

4- با جوش آمدن آب و شکر ، شعله گاز را کم کنید و سپس بادمجان ها را داخل آن بریزید. اجازه دهید شربت به آرامی قوام آید و بادمجان ها هم پخته شود. پخت مربا حدودا 20 دقیقه تا نیم ساعت زمان می برد.

5- وقتی آن را از روی گاز برداشتید ، آب یک لیمو ترش را به همراه وانیل به مربا اضافه کنید.

6- پس از سرد شدن ، آن را تزئین کرده و در یخجال نگه دارید.

3.3/5 - (13 امتیاز)
2021-02-07T09:22:35-01:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button