پودر سنگ هنری ترک چیست و نحوه کار با آن چگونه است + فیلم آموزشی

صفحه اصلی>بلاگ>پودر سنگ هنری ترک چیست و نحوه کار با آن چگونه است + فیلم آموزشی

پودر سنگ هنری ترک چیست و نحوه کار با آن چگونه است + فیلم آموزشی

پودر سنگ هنری چیست؟

پودر سنگ هنری که به پودر سنگ ترک هم معروف است برای ساخت آثار هنری مثل گیفت ، استند و مجسمه سازی به کار می رود. این پودر سنگ هم از کشور ترکیه وارد می شود و هم در داخل ایران تولید و به بازار عرضه می گردد. نحوه کار با پودر سنگ هنری بسیار آسان بوده و مقاومت خوبی هم دارد. خاک سنگ هنری باید بسیار یکدست و ریز دانه باشد تا بعد از ساخت گیفت و استند و مجسمه ، سطح اثر کاملا صاف و صیقلی شود. دیگر ویژگی این محصول این است که باید به خوبی با رنگ های اکرولیک ترکیب گردد و به اصطلاح ، رنگ پذیری خوبی داشته باشد.

پودر سنگ هنری (پودر سنگ ترک) که معمولا از سنگ آهک به دلیل دانه بندی ریز و یکدست ، به خوبی در آب حل می شود و دوغاب تهیه شده از آن در داخل قالب سیلیکونی ، در مدت نیم تا یک ساعت کاملا خشک می شود و می توان اثر را از قالب خارج نمود. پودر سنگ یک محصول ارگانیک است که به خوبی جایگزین رزین پلی استر و سایر مواد شیمیایی مورد مصرف در ساخت گیفت و استند شده است زیرا هم فاقد بوی نامطبوع بوده و هم مواد شیمیایی مضر در خود ندارد.

ویدیو آموزش ساخت گیفت با پودر سنگ هنری ترک

 

نحوه کار با پودر سنگ هنری و قالب سیلیکونی

برای ساخت گیفت و دیگر آثار هنری مثل یادبود ، هدیه ، شادباش ، استند و مجسمه باید از قالب سیلیکونی استفاده نمایید تا خاک سنگ بعد از خشک شدن به راحتی از آن خارج شود. برای استفاده پودر سنگ هنری به نکات زیر توجه نمایید:

  1. سعی کنید فقط به مقداری که نیاز دارید مواد آماده کنید چون اگر اضافه بیاید ، سریع خشک شده و بی مصرف می شود.
  2. اول آب را داخل ظرف آماده سازی بریزید و بعد به آن پودر سنگ اضافه کنید.
  3. موادی که آماده می کنید باید یک دوغاب نسبتا غلیظ باشد. اگر خیلی رقیق باشد ، حباب در آن ایجاد شده و دیر می بندد و اگر خیلی غلیظ باشد ، به خوبی شکل نمی گیرد.
  4. بعد از ترکیب پودر سنگ هنری با آب ، مقداری حباب روی آن ایجاد می شود که باید با یک قاشق آن را از روی آب بردارید. پشت کار را هم با یک خط کش ، صاف کنید.

ویدیو آموزش ساخت گیفت با پودر سنگ هنری ترک

 

روش انجام کار

نسبت اختلاط پودر سنگ با آب باید 3 به 1 باشد یعنی مثلا سه پیمانه پودر سنگ را داخل یک پیمانه آب بریزید یا شش پیمانه پودر سنگ ترک را با دو پیمانه آب مخلوط نمایید. پودر سنگ را باید به خوبی در داخل آب حل کنید طوری که کلوخه و ذرات درشتی باقی نماند. دوغابی تهیه کنید که کاملا روان و یک دست باشد و آن را آرام داخل قالب سیلیکونی بریزید. اگر منافذ ریزی در داخل قالب وجود دارد که ممکن است دوغاب به آن داخل نشود ، با استفاده از قلمو یا انگشتتان به آن ضرباتی بزنید.

قالب سیلیکونی را تا نزدیک لبه آن پر کنید و برای اینکه هیچ حبابی باقی نماند ، چند ضربه با دست به دیواره قالب بزنید. اصولا دوغاب پودر سنگ بعد از سی دقیقه تا یک ساعت خشک می شود ولی بهتر است اجازه دهید بیشتر بماند تا مقاوم تر شده و با خیال راحت آن را خارج کنید.

وقتی خواستید کار را از قالب خارج نمایید ، از قسمت های ضخیم تر که مقاومت بیشتری دارد شروع کنید. کار با پودر سنگ و قالب سیلیکونی و خارج کردن سالم اثر از قالب روش های خاصی دارد که کم کم یاد می گیرید و ممکن است برای اولین بار دچار مشکلاتی مثل ناقص بودن گیفت و مجسمه و یا شکستگی های کوچک شوید.

4/5 - (18 امتیاز)
2021-06-23T10:13:07+00:00

۵ Comments

  1. بهرامی ژانویه 13, 2023 در 8:04 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام ممکنه بفرمایید اون چیزی که مثل روغن شفاف هست چیه که داخل مواد دوغاب ریخته میشه . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  2. زینب ژانویه 18, 2024 در 5:53 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام فرمول پودرسنگ هنری چیست؟یعنی اماده شده نخریم خودمان ترکیبشا بسازیم؟ اهک همان پودر سنگ هست ؟

  3. مرجان مارس 7, 2024 در 7:14 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام ما با پودر سنگ درست میکنیم کامل درمیاد ولی مستحکم نیست و ظرف خورد میشه با یک محکم فشار دادن.. بنظرتون مشکل چیه.. راه حل داره یا که پودرسنگ ما خوب نیست؟

  4. شاهر مارس 17, 2024 در 5:30 ق.ظ - پاسخ دادن

    داخل محلول پودر سنگ (منظورم دوغاب که آماده شد) میتونید از الیاف مصنوعی مخصوص اینکار که اگر اشتباه نکنم اسمش الیاف پروپیلن هست استفاده کنید این الیاف همون کاری رو می‌کنه که قدیم‌ها هنگام ساخت تنور، از کاه یا موی برخی حیوانات استفاده میکردند و با گِل مخلوط میکردند یا وقتی ساروج درست می‌کردند به خمیر ساروج کمی هم مو یا الیاف کنف اضافه میکردند این الیاف استحکام اون گل یا ساروج دهها برابر می‌کنه و این همون روشی هست که امروزه در ساخت ساختمانها از میلگرد استفاده میکنند و میلگرد را میبافند و روی آن بتون میریزند بتون خالی هم محکم است اما وقتی داخل آن میلگرد بصورت تار و پودر بافته شده باشد استحکام بتون و بنا صدها برابر میشود اگر داخل دوغاب پودر سنگ الیاف پروپیلن اضافه کنید نتیجه کار بطور شگفت انگیز محکم خواهد بود این الیاف مثل مو نازک هستند و بی رنگ دیده نمی‌شوند با این وجود چنان سختی به پودر سنگ میدهند که متعجب خواهید شد کارهای بازاری و حرفه ای همگی از این الیاف بکار میبرند بدون آن پودر سنگ استحکامی ندارد که روی آن حساب کنید اگر بتوانید کمی هم سیمان سفید یا پودر رزین به مخلوط اضافه کنید (به نسبت ۱۰ الی ۱۵ درصد یعنی برای صد گرم پودر ۱۰-۱۵ گرم سیمان سفید یا پودر رزین) پس از اتمام کار اگر بخواهید بشکنید هم نمیشکند مگر اینکه با چکش بکوبید. هر چیزی را زکاتی است و زکات علم نشر آن است . پیامبر اکرم(ص)
    اگر چیزی میدانید که به درد کس دیگری هم میخورد به او یاد دهید نگران نباشید نه سود شما کم میشود نه روزی شما
    موفق باشید

ثبت ديدگاه

Call Now Button