تهیه شفته آهک

صفحه اصلی>بلاگ>تهیه شفته آهک

تهیه شفته آهک

طرز تهیه شفته آهک چگونه است

در این مطلب به آموزش طرز تهیه شفته آهک ، انتقال آن به محل مصرف و موارد کاربرد آن می پردازیم. اصولا شفته آهک به ترکیبی از آهک با خاک محل مصرف گفته می شود. ساخت شفته آهک یک روش قدیمی برای تثبیت خاک می باشد که کاربرد زیادی در کشور ما داشته است. به دلیل ارزان و در دسترس بودن آهک و همچنین خاصیت ضد آب کنندگی این ماده ، نقش مهمی در زیر سازی بنا ها و بخصوص شفته ریزی استخر های آب داشته و دارد. آهک به دلیل ترکیب با عناصر موجود در خاک نظیر سیلیس و اکسید های فلزی به سرعت گرفته و سخت می شود.

اصول شفته ریزی آهک

پیش از اختلاط شفته آهک باید اصولی را رعایت نمود تا کار با استاندارد های لازم انجام شود. در صورت رعایت انجام اصول لازم ، خطراتی از جمله ریزش دیوار و سازه وجود دارد. پیش از تهیه شفته آهک باید محل را گودبرداری کرد. انجام گود برداری و شناخت خاک محل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که استاندارد های آن توسط دستگاه های نظارتی تعیین می گردد.

نکته مهمی که در روش ساخت شفته آهک باید رعایت نمود ، تهیه آن در محل مصرف است. به دلیل زودگیر بودن ملات شفته آهکی ، زمان کافی برای انتقال آن به محل وجود ندارد و بنابراین باید در محل انجام پروژه تهیه شود. همچنین تهیه شفته آهک باید به دور از عوامل جوی انجام گیرد. چنانچه برف و باران وجود دارد باید آن را در محلی مسقف تهیه نمود. نکته دیگر اینکه باید شل یا سفت بودن دوغاب را به صورت آزمایشی تنظیم نماییم. هر چه خاک بیشتر رسی و ریز دانه باشد ، مقدار آهک نیز باید بیشتر باشد.

طرز تهیه شفته آهک, نسبت اختلاط شفته آهک, روش ساخت شفته آهک, طرح اختلاط شفته آهک,

مصالح لازم و نسبت اختلاط شفته آهک

آهک

شفته آهک دارای ویژگی های خاصی است. توصیه می شود از آهک با کیفیت که دارای خلوص حداقل بیش از پنجاه درصد باشد استفاده نمایید. نوع آهک با توجه به خاک محل مشخص می گردد. آهک مصرفی نباید از نوع خام باشد بلکه باید بخوبی پخته شده و میزان اکسید کلسیم بالایی داشته باشد. همچنین دانه بندی یک دست آن می تواند به تقویت شفته اهک کمک کند. نقش آهک این است که در ترکیب با آب ، به صورت آب آهک دور ذرات خاک را گرفته و نقش چسب را ایفا کند.

خاک

برای هر نوع خاکی می توان شفته آهک تهیه نمود. میزان آهک مصرفی بستگی به جنس خاک و بخصوص خاک رس و ریزدانه دارد. هر چه میزان خاک رس محل بیشتر باشد ، مقدار آهک را نیز افزایش می دهیم. خاکی که دانه بندی یک دستی داشته و میزان خاک رس آن بیش از 15 درصد باشد برای تهیه شفته آهک مناسب است.

آب

در طرح اختلاط شفته آهک معمولا از آب چاه استفاده می شود. ولی باید در نظر داشت که آب چاه معمولا حاوی یون های کلسیم ، منیزیم و یون های فلزی بوده و امکان قلیایی یا اسیدی بودن آن زیاد است که در نتیجه موجب عملکرد نامناسب ملات می شود. توصیه این است که از آب شرب استفاده شود که بخوبی تصفیه شده است.

روش ساخت شفته آهک

غلظت شفته آهک با توجه به جنس خاک و دانه بندی آن تنظیم می شود. دوغاب تهیه شده باید بخوبی به درون خاک نفوذ کرده و اطراف دانه ها را فراگیرد. معمولا شلی یا سفتی خمیر با روش آزمون و خطا مشخص می شود. استاندارد مقاومتی شفته آهک باید مقاومت هفت روزه برابر با پنج کیلوگرم بر سانتی متر مربع و مقاومت 28 روزه برابر با ده کیلوگرم بر سانتی متر مربع برای جاده و سازه را تامین نماید.

مراحل تهیه شفته آهک

  • بهتر است در ابتدا آهک را به خوبی سرند کنیم تا کلوخه نشود
  • سپس آهک را با مقدار مورد نظر آب مخلوط نمایید. مقدار آب بستگی به جنس خاک دارد
  • مقدار آهک مصرفی بستگی به میزان خاک رس موجود در زمین دارد. هر چه مقدار خاک رس بیشتر باشد ، باید آهک بیشتری مصرف نمود
  • کلیه فرایند ساخت شفته آهک را در محل پروژه انجام دهید در غیر اینصورت دوغاب سفت می شود و قابل استفاده نخواهد بود
  • بارگذاری و ساخت و ساز بر روی شفته آهک ریخته شده را تا 24 ساعت انجام ندهید تا به خوبی سفت شود
3.4/5 - (59 امتیاز)
2020-02-03T09:26:44-01:00

يك ديدگاه

  1. راحله اکتبر 12, 2023 در 6:38 ب.ظ - پاسخ دادن

    مطالب بسیار مفید جامع و مختصر
    با سپاس

ثبت ديدگاه

Call Now Button