سنگ آهک چه نوع سنگی است

صفحه اصلی>بلاگ>سنگ آهک چه نوع سنگی است

سنگ آهک چه نوع سنگی است

سنگ آهک چه نوع سنگی است ؟ سوالات مختلفی در مورد سنگ آهک در مدارس و در مقاطع تحصیلی مختلف بیان می شود مانند اینکه سنگ آهک بر اثر دگرگونی به چه سنگی تبدیل میشود ؟ یا آهک چه نوع ترکیبی است ؟ – اهک عنصر است یا ترکیب ؟ – آهک مولکول است یا یون ؟ و بسیاری سوالات مشابه آن. برای اینکه بدانید آهک چیست و چه کاربردی دارد و آهک از حرارت دادن چه ماده ای بدست می آید با ادامه مقاله همراه باشید.

سنگ آهک چه نوع سنگی است ؟

اهک فراوان ترین نوع سنگ رسوبی کربناته است. سنگ هایی مثل سنگ آهک ، سنگ مرمر ،گچ و تراورتن جزء دسته سنگ های کربنات کلسیم محسوب می شوند. کربنات کلسیم پس از سنگ آهن ، فراوان ترین نوع سنگ در پوسته کره زمین می باشد. این سنگ دارای سه نوع مختلف با نام های کلسیت ، آراگونیت و وتریت است. تقریبا حدود یک چهارم کل پوسته زمین را کربنات کلسیم تشکیل داده که بیشتر آن از نوع سنگ اهک است.

زمانی که موجودات آبزی مثل پلانگتون ، مرجان و جانوران صدف دار می میرند ، پوسته کلسیمی آنها طی میلیون ها سال در آب حل شده و سپس ته نشین می شود. در اثر رسوب این مواد معدنی ، سنگ آهک تشکیل می گردد. به همین خاطر ، اهک جزء سنگ های رسوبی دسته بندی می شود.

اهک عنصر است یا ترکیب ؟

عناصر در علم شیمی به موادی گفته می شود که اتم‌های آن از تعداد پروتون‌های برابری در هستهٔ خود برخوردار باشند. به زبان ساده تر ، عنصر ماده ای است که فقط یک نوع اتم دارد. اما آهک از ترکیب دو یا چند اتم ساخته می شود. بنابراین آهک عنصر نیست بلکه یک ماده شیمیایی است که از ترکیب شدن عنصر کلسیم با دیگر عناصر مثل اکسیژن ، کربن و میزیم بوجود می آید.

سنگ آهک چگونه به سنگ مرمر تبدیل می شود

اینکه سنگ آهک بر اثر دگرگونی به چه سنگی تبدیل میشود سوال مهمی است. سنگ مرمر از دگرگون شدن سنگ آهک بر اثر گرما و فشار بسیار زیاد پوسته زمین تشکیل می شود. فشار و حرارت زیاد در مدت طولانی سبب دگرگونی بافت و آرایش مولکولی سنگ آهک می گردد. چنین تغییری در علم شیمی به نام تبلور مجدد Recrystallization شناخته می شود. در اثر وقوع تبلور مجدد سنگ آهک ، کربنات تشکیل دهنده آن به همراه فسیل های موجود در سنگ ، کریستال های جدیدی تشکیل می دهد که بزرگتر هستند.

محصول تولید شده از تبلور مجدد سنگ آهک بستگی به دمای محیط آن دارد. اگر دما اندک باشد ، ناخالصی های سیلیس موجود در آهک به کوارتز تبدیل می شود. اگر دما بالاتر باشد ، سیلیس با مواد کربنات واکنش داده و کانی های کمیابی نظیر دیوپسید و فورستریت را بوجود می آورد. در دمای بسیار زیاد و شدید ، سنگ آهک به ماربل یا همان سنگ مرمر تبدیل می گردد.

آهک از حرارت دادن چه ماده ای بدست می آید

سنگ آهک همان طور که گفتیم ، نوعی سنگ کربنات کلسیم است که در محیط های آبی کم عمق و گرم با فشار اندک یا نزدیک به فشار اتمسفر تولید می شود. اما ما می توانیم این ماده را فراوری کرده و ناخالصی های آن را جدا کنیم. اگر سنگ آهک را خرد کرده و در دمای بیش از نهصد تا هزار درجه سانتی گراد حرارت دهیم ، مواد مختلف گیر افتاده در آن مثل گاز دی اکسید کربن و آهن جدا می گردد. در نتیجه آهک از حرارت دادن ماده ای بدست می آید که کربنات کلسیم نام دارد و به آهک با فرمول شیمیایی اکسید کلسیم تبدیل می شود که به نام آهک زنده معروف است. همچنین می توان با ترکیب اکسید کلسیم با آب ، نوع دیگری از آهک را با فرمول شیمیایی هیدروکسید کلسیم تولید نمود که آهک هیدراته نامیده می شود. پس اگر این سوال را دارید که آهک از چه چیزی ساخته شده است ، جواب آن سنگ کربنات کلسیم است.

آب آهک دارای چه خاصیتی است

اینکه آب آهک چه خاصیتی دارد و آیا اسیدی است یا قلیایی ، باید گفت که آهک ماده قلیایی می باشد. خاصیت بازی آهک بسیار زیاد است به طوری که از آن برای خنثی سازی اسید ها هم استفاده می شود. از آهک کشاورزی به منظور از تصحیح اسیدی بودن خاک استفاده می کنند. اگر آهک را با آب مخلوط کنیم ، مایعی به نام آب آهک تولید می شود که خاصیت قلیایی دارد. پس جواب این سوال که آب آهک چه خاصیتی دارد می شود خاصیت قلیایی.

3.9/5 - (28 امتیاز)
2021-07-13T11:11:55+00:00

ثبت ديدگاه

Call Now Button