آهک برای درخت

صفحه اصلی>بلاگ>آهک برای درخت

آهک برای درخت

دلیل آهک زدن به تنه درخت

آهک برای درخت مانند یک سپر محافظ در برابر آسیب های خارجی عمل می کند و از پوسته‌ی آن در مقابل آسیب ها محافظت می نماید. شاید برای شما هم این سوالات ایجاد شده باشد که فواید آهک برای درخت چیست؟ آهک پاشی درختان میوه بخصوص درختان گردو و پسته به چه منظور انجام می شود و علت آهک زدن به تنه درخت چیست؟ چرا به تنه درختان رنگ میزنند؟ در واقع آهک پاشی درخت به معنی رنگ آمیزی تنه درختان با آب آهک می باشد. آهک قادر است از سطح خارجی درخت در مقابل اختلاف دمای بین روز و شب محافظت نموده و مانع از ترک خوردن پوسته‌ی آن شود. همچنین مانعی است در برابر رشد خزه ها ، باکتری ها و فعالیت های قارچی که سلامت درخت را تهدید می کنند. آهک یک ماده ضد آفت است و انگل های موجود بر تنه درختان را از بین می برد.

آهک پاشی درختان را در فصول سرد سال انجام می دهند زیرا در این فصول ، با به خواب رفتن درختان ، عملا آبرسانی به اجزاء درخت متوقف می شود. به همین دلیل تنه درخت در برابر انقباض و انبساطی که در اثر اختلاف حرارت روز و شب ایجاد می گردد ، آسیب پذیر می شود و تنه درخت ترک می خورد. این ترک ها ، شرایط را برای نفوذ انگل های قارچی و حشرات فراهم می نماید. روش مقابله با این مشکل ، رنگ کردن تنه درخت است. با توجه به اینکه رنگ های شیمیایی مانع از تنفس درخت می شوند ، بنابراین استفاده از آهک برای درخت ، بهترین روش ممکن است.

روش مصرف آهک برای درخت ها

آهک یک ماده خشک پودری است بنابراین اگر آن را مستقیما و به صورت خشک به تنه درخت بزنیم ، به آن نمی چسبد. برای ایجاد چسبندگی باید آن را با آب ترکیب نماییم. ترکیب پودر آهک و آب را آب آهک می نامند که مایعی سفید رنگ و با خاصیت قلیایی قوی است. برای تهیه آب آهک نمی توانیم از هر نوع آهکی استفاده نماییم. زیرا پودر سنگ آهک خام ، در آب نامحلول است و در صورت ترکیب کردن ، به سرعت ته نشین می شود. آهک مناسب برای این کار ، آهک زنده و آهک هیدراته است.

آهک زنده یا اکسید کلسیم به خوبی در آب حل می شود و آب آهک سفید رنگ غلیظ و موثری را می توان با آن تولید نمود. البته باید دقت داشت که در صورت ترکیب اکسید کلسیم در آب ، این ماده حرارت زیادی را آزاد می کند بنابراین باید مراقب ایجاد واکنش آن باشیم زیرا ممکن است سبب سوختگی شود.

آهک هیدراته یا هیدروکسید کلسیم هم مانند سنگ آهک خام ، در آب حل نمی شود اما خواص مورد نظر را در آب ایجاد می کند. همچنین تا پیش از ته نشین شدن در آب ، فرصت لازم برای آهک پاشی درختان را در اختیار ما خواهد گذاشت.

روش آهک زدن به تنه درخت هم می تواند به وسیله قلم موی نقاشی باشد و یا از پیستوله برقی استفاده نمود. روش مصرف آهک برای درخت هم به این صورت است که کل سطح تنه آن را از پنج سانتی متر زیر خاک شروع به رنگ آمیزی می کنیم. آهک پاشی باید حداقل تا 60 سانتی متر بالاتر از سطح زمین انجام شود. آهک زدن به تنه درخت را حداکثر می توان تا اولین شاخه فرعی درخت ادامه داد.

آهک زنی درخت

چرا به تنه درختان رنگ میزنند؟

آب آهک برای درختان به دلیل رنگ سفید آن ، یک محافظ در مقابل اشعه های خطرناک آفتاب ایجاد می کند. همچنین به دلیل خاصیت آفت کشی ، درخت را در مقابل حملات قارچی و آفات نباتی بیمه خواهد کرد. همه‌ی این مزایا در کنار غیر شیمیایی بودن آهک سبب شده که شهرداری های کشور و بسیاری از کشاورزان اقدام به استفاده از آهک برای درخت های مختلف نمایند. رنگ کردن تنه درختان با آهک دارای ماندگاری و پوشش دهی مناسبی است. وجود آهک بر روی تنه درخت می تواند حیوانات جونده و پرندگانی که به پوست درخت آسیب می زنند را دور کند. اگر چه این روش برای تمامی درختان موثر است ولی در کشور ما ، استفاده از آهک برای درخت گردو و پسته به دلیل گران قیمت بودن محصولات آنها روایج زیادی دارد.

مزایای استفاده از آهک برای درخت

  • حفاظت در برابر اشعه UV و آفتاب سوختگی
  • جلوگیری از ترک خوردن پوسته درخت به دلیل اختلاف دما و تنش های دمایی
  • دور نگه داشتن آفات زیان بار برای چوب درخت مثل کرم و حیوانات جونده
  • دارای خاصیت ضدعفونی و جلوگیری از آسیب بیماری های قارچی و باکتریایی
  • از بین برنده کرم های میوه که در بدنه درخت زمستان گذرانی می کنند
4.2/5 - (37 امتیاز)
2021-06-08T13:05:55+00:00

۱۲ Comments

  1. حمید افضلی آگوست 9, 2022 در 5:33 ب.ظ - پاسخ دادن

    سلام
    به هیچ وجه استفاده از آهک برای تنه درخت توصیه نمی شود چون پس از بارندگی، شستشو شده وارد خاک شده و با افزودن پی اچ خاک مانع جذب عناصر مغذی همچون آهن روی و … می گردد لذا به هیچ عنوان در شرایط کشور ما که خاک قلیایی است استفاده از آن توصیه نمی شود البته در برخی کشورها که پی اچ خاک آنها اسیدی است قابل توصیه است ولی نه در کشور ما

  2. بهزاد یوسفی نوامبر 2, 2022 در 3:56 ب.ظ - پاسخ دادن

    باسلام خدمت تمامی باغداران عزیز. محلول آهک و گوگرد بهترین روش هست چون میکس گوگزد و آهک از ۴ جهت باعث اد امان ماندن درختان میشود : ۱_ این مخلوط همانتد یک لحاف روی تنه درخت مونده و از سرما محافظت میکند . ۲_ بعلت تلخی زیاد و بوی بد گوگرد مانع جدیده شدن تنه و پوسته توسط خرگوش ،موش، احشام میشود. ۳_ درصورت وجود انگل ،قارج،تخم حشرات و…. آنها را از بین میبرد . ۴_ از همه مهمتر اینکه هنگام بهار با بیدار شدن حشرات بعلت وجود مخلوط آهک و گوگرد روی نته درختان ، از درختان فرار میکنن . پس در نتیجه نیازی به سمپاشی بهاره نیست
    بنده خودم سالهاست از این روش استفاده میکنم

    البته باید مخلوط شما مثل خمیر شل بوده و با دستکش روی تنه بمالید ( عین ساروج)

    • مونا آگوست 18, 2023 در 9:17 ب.ظ - پاسخ دادن

      سلام عزیز اگه میشه لطفا با من تماس بگیرید ،،،و شماره بدین،،تا باهاتون تماس بگیرم و از راهنماییتون استفاده کنم

    • جواد سپتامبر 23, 2023 در 7:40 ق.ظ - پاسخ دادن

      مهندس بیزحمت نحوه مخلوط کردن این دوتا رو میشه لطف کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • علي دسامبر 29, 2023 در 6:21 ق.ظ - پاسخ دادن

        سلام درخت صنوبر ما پشت برگاش شيره زده بعد پر از شته شده چه راه درماني براش هست؟!

  3. حسینی آوریل 11, 2023 در 4:33 ب.ظ - پاسخ دادن

    بنده چندین سال باغ اناری را قارچ ازبین برده بود وریشه ان باقی میماند که اهک باشی روی درخت ان رانجات داد

    • Hamed مارس 25, 2024 در 4:40 ب.ظ - پاسخ دادن

      ممنون که شیوه کارت رو به اشتراک گذاشتی تابقیه هم سهیم باشن وجون درختان رانجات دادی

  4. Sechel جولای 26, 2023 در 2:46 ق.ظ - پاسخ دادن

    با سلام حق با شماست مفیده ولی یه کم بیشتر فکر کنید درختاتون به جای میوه طلا ی ۱۸ عیار تحویلتون میدن با تشکر

  5. علی رحیمی سپتامبر 8, 2023 در 6:00 ق.ظ - پاسخ دادن

    تشکر فراوان از پیشنهاداتون

  6. محمدمطیعی اکتبر 29, 2023 در 6:48 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام.من چندجا خوندم که مصرف آهک و گوگرد اصلا توصیه نمیشه به دلیل خاصیت قلیایی آهک و اسیدی بودن گوگرد. میشه دوستانی که اطلاع صحیح دارن اظهار نظر کنن. سپاس

  7. جاوید ژانویه 15, 2024 در 1:27 ب.ظ - پاسخ دادن

    با سلام خدمت دوست عزیز. من پسته کار هستم در مورد موضوعی که شما مطرح کردید باید بگم که از یک طرف آهک استفاده شده برای رنگ آمیزی تنه میزان قابل توجهی نیست که باعث بالا بردن اسیدیته خاک بشه و از طرف دیگر میتوان با استفاده از اصلاح کننده های خاک شبیه اسید انفوریک یا گوگرد مایع و یا اسید سولفوریک اسیدیته خاک رو کاهش داد.

  8. صادقی ژوئن 2, 2024 در 9:44 ق.ظ - پاسخ دادن

    من متوجه نشدم کدوم آهک استفاده میشه واز کجا بخریم ؟ به آهک بنائی آب بزنیم آتیش میشه امکان زدن بدرخت وجود نداره ، میسوزونش . بعدش فرمودید با گوگرد مخلوط شود . گوگرد تنها که برای کشاورزی مصرف بشه رو از کجا باید خرید ؟ اسمش چیه ؟ لطفا آموزش مورد فوق را بصورت فیلم هم نمایش دهید ؟ ممنون از شما
    زمان ثبت دیدگاه چیزی دیده نمی شود .لطفا اصلاح نمائید .همچنین کادر ذیل مشخص نیست چه اطلاعاتی لازمه بنویسیم .

ثبت ديدگاه

Call Now Button