آهک اسید است یا باز | آب آهک چه خاصیتی دارد؟

صفحه اصلی>بلاگ>آهک اسید است یا باز | آب آهک چه خاصیتی دارد؟

آهک اسید است یا باز | آب آهک چه خاصیتی دارد؟

برای اینکه بدانیم آهک اسید است یا باز ، ابتدا باید بدانیم آهک چه نوع سنگی است و آهک از چه چیزی ساخته شده است. این سوال که آهک قلیایی است یا اسیدی به دلیل موارد زیاد برخورد ما با اهک می باشد. برای مثال این سوالات که:

آهک کتری را چگونه از بین ببریم (آهک زدایی کتری)

روش تشخیص شفته آهک در دفینه

آب آهک چه خاصیتی دارد و چگونه از آن برای پخت و پز استفاده کنیم

اهک عنصر است یا ترکیب

آهک نامحلول است یا قابل انحلال

آهک چیست و چه کاربردی دارد

آهک از حرارت دادن چه ماده ای بدست می آید

سنگ آهک یک سنگ معدنی با فرمول شیمیایی کربنات کلسیم و ساختار مولکولی CaCO3 می باشد. آهک در طبیعت بسیار فراوان بوده و بخش زیادی از پوسته خارجی زمین از همین ماده ساخته شده است. خانواده سنگ های کربنات کلسیم یعنی سنگ آهک ، آهک دولومیتی ، آراگونیت ، گرانیت و سنگ مرمر همگی دارای ویژگی های شبیه به هم هستند. ویژگی مشترک این سنگ ها در وجود یون کلسیم در همه آنها ، رسوبی بودن سنگ و خاصیت قلیایی است.

 

کدام آهک اسیدی و کدام قلیایی است؟

اهك دارای انواع گوناگونی می باشد. آهک خام همان سنگ آهک است و به صورت کلوخه و پودر سنگ یافت می شود. دیگر انواع آن عبارت از آهک زنده ، آهک مرده ، آهک هیدراته و آهک شکفته هستند. خاصیت اسیدی یا باز بودن با واحد خاصی به نام pH سنجیده می شود. اگر عدد پی اچ یک ماده بین 5 تا 7 بود یعنی خنثی است و خاصیت اسیدی یا قلیایی ندارد. pH بالای 7 یعنی خاصیت قلیایی و pH کمتر از 5 به معنی خاصیت اسیدی می باشد. پی اچ انواع مختلف آهک به صورت زیر است:

پی اچ سنگ آهک خام : 12

پی اچ اکسید کلسیم (آهک پخته شده) : 12.5

پی اچ هیدروکسید کلسیم (آهک شکفته شده) : 12.8

بر اساس اعداد بالا ، جواب این سوال که آیا آهک اسید است یا باز و آیا آهک خاصیت اسیدی دارد؟ می توانیم پاسخ دهیم که این ماده در انواع مختلف آن ، حتما باز است و خاصیت قلیایی دارد. خاصیت بازی آهک در حقیقت مهم ترین ویژگی آن است که سبب استفاده از آن در کاربرد های مختلف می شود.

 

آهک چه کاربردی دارد

آهک برای ضدعفونی بکار می رود چون خاصیت قلیایی آهک سبب ایجاد قدرت از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا در آن می شود.

آهک پاشی استخر ماهی هم به این دلیل صورت می گیرد که آهک با افزایش خاصیت قلیایی آب ، عوامل بیماری زای آب را از بین می برد.

آهک پاشی درختان میوه نیز دقیقا به دلیل خاصیت قلیایی و در نتیجه آفت کشی این ماده است. به همین دلیل از آهک کشاورزی استفاده می کنند. در کشور ما آهک زدن به تنه درخت پسته بسیار رواج دارد.

همین عامل سبب شده آهک ضد حشرات هم کاربرد داشته باشد. آهک ضدعفونی دام و طیور هم به عنوان یکی از بهترین ضدعفونی کننده های این صنعت است.

آب آهک چه خاصیتی دارد

آب آهک یک محلول تهیه شده از ترکیب آهک در آب می باشد. این محلول ویژگی های مفیدی دارد که سبب شده برای بسیاری از افراد ، بخصوص خانم هایی که از آن برای پخت و پز استفاده می کنند مهم باشد. برای مثال آهک خوراکی برای مربا های مختلفی مثل مربای کدوحلوایی ، انجیر و … استفاده می شود. البته مضرات آب آهک در مربا هم بخاطر قلیایی کردن بدن و مشکلاتی که برای معده دارد را نباید فراموش کرد. با توجه به این که این محلول از مخلوط کردن آهک هیدراته در آب بدست می آید بنابراین آب آهک خاصیت قلیایی دارد. اگر می خواهید بدانید که اب اهک را از کجا تهیه کنیم ، باید بگوییم این ماده به این صورت فروشی نیست بلکه باید آهک خوراکی را تهیه نموده و آن را در آب حل کنید.

آب آهک طبی به دلیل خاصیت میکروب کشی آن برای ضدعفونی اماکن آلوده مثل مرغداری ها ، استخر های پرورش ماهی و میگو و گاوداری ها ، محلول پاشی می شود. در صورت ترکیب آب آهک و کربن دی اکسید ، این ماده به تدریج حالت جامد گرفته و به کربنات کلسیم تبدیل می گردد.  شاید این سوال را داشته باشید که از آب آهک برای تشخیص چه چیزی استفاده میشود؟ باید بگوییم از این محلول را به دلیل خاصیت قلیایی آن ، برای تشخیص اسید های مختلف استفاده می کنند. جواب این سوال که اب اهک چگونه شناسایی می شود هم این است که این ماده را می توان با استفاده از کاغذ پی اچ تشخیص داد.

4.5/5 - (15 امتیاز)
2021-06-01T13:17:20+00:00

يك ديدگاه

  1. صادقی مارس 8, 2023 در 4:17 ب.ظ - پاسخ دادن

    درود.
    مطالب مفید و ارزنده بود

ثبت ديدگاه

Call Now Button